Vi skal bevæge os for at overleve

Bevægelse og sundhed hænger sammen.


Se svensk TV-indslag med livsstilsprofessor Mai-Lis Hellénius fra det svenske Karolinska Institutet, som forklarer ny forskning om, hvor essentiel bevægelse er for vores sundhed.
 
Kort fortalt påvirker bevægelse mitokondrierne (de små kraftværker) i vores celler - og altså vores sundhed helt ned på celleniveau. Forsøg med mus viser, at hvis vi bevæger os nok, kan vi forlænge vores levetid med op til 10 år. Hvis vi ikke bevæger os, er der større sandsynlighed for, at vi vil leve kortere og at en del af de år vi lever, vil være præget af sygdom.
 
Det vi skal gøre, er at bryde den stillesiddende livsstil på alle planer - for både børn og voksne:
 
1) Skifte stilling ofte mellem at sidde og stå, hvis vi har stillesiddende job.
2) Gå 10.000 skridt om dagen
3) Træne eller arbejde mere intensivt med sved på panden - mindst 3 gange om ugen.
 
Og så vel lære vores børn at inddrage al den bevægelse vi kan i vores hverdag - så de kan nyde at cykle, bage boller, slå græs, støvsuge og hugge brænde - kort sagt "gøre det selv".
 

Kolofon

Malene Bendix