Dissekering af fisk. Fra byttedyr til tilberedt måltid

I skal dissekere fisk, have en faglig snak om fisk/hvaler, samt tilberede et måltid med udvalgte krydderier til resten af holdet

Formålet er at undersøge og blive klogere på en fisk og dens udformning, opbygning, funktion og mekanikker.
At forundres over fiskens anatomi og levevilkår igennem en naturfaglig snak med punkterne: hvad ved I om fisk, hvad er forskellen på fisk og hvaler, hvordan fungerer de forskellige organer og hvad er hvad, når fisken bliver dissekeret.
Forløbet afsluttes med at tilberede fisken, så det giver en følelse af at bruge de ressourcer man har til ende.

Forløbet kan afvikles i forbindelse med naturfag og hjemkundskab og i alle klassetrin, samt gruppesammensætninger under søjlen celler, mikrobiologi og bioteknologi i naturfag og under alle 4 søjler i madkundskab, mad og sundhed, fødevarebevidsthed, madlavning og måltider og madkulturer.

Målet er, at kunne definere hvad en fisk er, samt at kunne forklare mekanismer, levevilkår, kendetegn og derefter tilberede et måltid med fisk som hovedingrediens. At have en god portion viden med sig, om fisk og kost.

Start med 15 min. snak om forskellige fisk med spørgsmål og håndsoprækning, snak 2 og 2, faglig formidling om fisk og hvaler.

Opdeling i 3mands grupper med én kniv og skærebræt (for at minimere skader)
Eleverne sættes til at undersøge fisken inden de skærer, i den i forhold til den snak forløbet er startet med. Dernæst skæres der og snak i de små grupper om hvad de ser.

Det er godt at eleverne ser sammenhængen i forløbet. Undersøge, dissekere, og tilberede. Opleve forundring over mekanismer, og udseende på indvolde, samt at få lyst til at spise fisk.

En kort opsamling til slut, hvor navne, viden og erfaringer bliver delt i forum over en tilberedt fisk (med evt. tilbehør)

Nb. fisk kan købes hele hos en fiskehandler, eller en forælder der fisker, eller det kan fanges selv, hvis men f.eks. har temauge og lign.

Bearbejdning

Evaluering kan placeres under og efter forløbet. En snak om hvad det er vi har arbejdet med. Et lille oplæg fra elevernes side til hinanden. Små grupper med forskellige fisk tilberedt på forskellige måder. Udstilling af fiskens skellet.

For lærerne kan evalueringen skabes i form af et afslutningsoplæg, sparing med naturteamet eller at forløbet kan være kulminationen på en temadag eller omvendt

Viser  ud af