11. september 2012

Kære Læser

Her er udeskolenyt.

CHRISTINE ANTORINI TIL NÆSTE MØDE I UDESKOLENET
Næste møde i UdeskoleNet foregår den 26. oktober på Den Frie Lærerskole i Ollerup. Vores Minister for Børn og Undervisning har lovet at holde oplæg om udeskole og Ny Nordisk Skole. Vi er netop nu ved at formulere en række spørgsmål, som vi håber hun vil forholde sig til i sit oplæg. Har du spørgsmål, så send dem hurtigst muligt til e-mail udeskolenet@udeskole.dk.

Mødets program og tilmelding finder du her:
OBS! Opslaget var knyttet til Kalenderen på Udeskole.dk og findes ikke mere.

NATUREN SOM GRØNT KLASSEVÆRELSE
Torsdag den 13. september afholder Naturstyrelsen, Friluftsrådet og Naturvejlederforeningen konferencen "Naturen som grønt klasseværelse" for kommunale beslutningstagere. Her taler både Christine Antorini og miljøminister Ida Auken. Læs meget mere om konferencen her:
OBS! Opslaget var knyttet til Kalenderen på Udeskole.dk og findes ikke mere.

UDESKOLENET PÅ FACEBOOK
UdeskoleNet har en gruppe på Facebook, som giver mulighed for samtale og debat mellem netværkets medlemmer. Du finder gruppen her:

SKOVEN I SKOLEN PÅ FACEBOOK
Og så er Skoven i Skolen netop kommet på Facebook. Vi håber at siden kan inspirere og skabe dialog om udeskole og udeundervisning. Se siden her, vi vil mægtig gerne være venner.

NY ARTIKEL OM UDESKOLELÆRERE OG METODE
Peter Bentsen og Frank Søndergaard har udgivet en ny artikel om udeskole i Danmark. Artiklen bygger på resultaterne fra den store undersøgelse "Udeskole i Danmark", som Peter Bentsen gennemførte på Københavns Universitet og Life i 2007. Læs abstract og find link til artiklen her:

PHD FORSVAR
10. september forsvarede Niels Ejbye-Ernst sin phd ”Formidling af natur i naturbørnehaver”. Udeskole.dk håber alt gik godt og ønsker tillykke!

Niels Ejbye-Ernst har skrevet en fremragende artikel til Udeskole.dk: "Hvordan begrundes pædagogisk arbejde i naturen" fra 2011.

STRESS AF I NATUREN
Odense Kommune har gennem længere tid arbejdet med afstresning i naturen. De har sammen med meditationslærer Sven Trier udviklet et tilbud til borgerne med bl.a. en folder med øvelser, kort over egnede områder, lydfiler, film og offentlige ture. Materialet kan også bruges andre steder. Læs mere her.

ÆBLE
Nu er der modne æbler at hente i haver og hegn. Pluk, saml, skræl - og lav æblegrød og Bondepige med slør. Se mere her.

God tur ud i efteråret!

UDESKOLE.DK