24. august 2016

Deltag i Genplant Planeten 2016

Vi opfordrer alle skoler til at deltage i Genplant Planeten 7. – 11. november 2016, hvor eleverne kan komme ud at plante træer og opleve at de selv kan gøre noget godt for klimaet. Der er åbent for tilmelding i august.
På med røjserne og frem med spaderne. Lad eleverne genplante planeten, lad dem gøre noget godt for klimaet og lær dem hvorfor træplantning, bæredygtigt skovbrug og brug af træ er en del af løsningen på klimaproblemet.

Tilmelding og plantning

Skoler kan deltage med en eller flere klasser.

Vi giver 50 gratis træer pr. klasse. Ved tilmeldingsstart havde vi 50.000 træer at dele ud af. Der er stadig træer tilbage. Danske Planteskoler står for pakning og transport af træer til en aftalt adresse. Det er først-til-mølle princippet der gælder.
Tilmeldingsfristen er 1. september 2016.

I kan plante træerne:
  • På skolens egen jord.
  • I skove som I selv har kontaktet og lavet en aftale med.
  • I skove som har lagt invitationer ud på Danmarkskortet. Klik på ”Skove” i højre margin. Så bliver skovenes invitationer synlige. Hvis du tager imod en invitation fra en skov, så kontakt skoven og lav en planteaftale. Derefter tilmelder du dig Genplant Planeten.

Bemærk! I tilmeldingsformularen fremgår alle de oplysninger, vi har brug for, når du laver en planteaftale med en skov.

Gå direkte til tilmeldingsformularen

Gratis undervisningsmaterialer

Projektet retter sig især til natur/teknologi i indskolingen og mellemtrinnet, men andre fag og klassetrin kan også være med.

Deltagende skoler får gratis undervisningsmaterialer om skov, træer og klima. Materialerne bygger på udeskole-pædagogik hvor eleverne selv får fat i det de lærer om og arbejder med handlekompetence. Det er også muligt at købe bogsystemet ”Børn og Træer” hvor eleverne frem til 6. klasse følger et træ som de selv har plantet i 0. eller 1. klasse og lærer dansk, matematik og natur/teknologi af det undervejs.

Derfor er det godt for klimaet at plante træer

Der er to måder at formindske mængden af CO2 i atmosfæren: Vi kan udlede mindre CO2 – og vi kan fjerne CO2 fra luften og gemme den. Træer kan begge dele. Skoven har en nøglerolle for klimaet, fordi træer ved deres fotosyntese kan optage CO2 fra luften og lagre CO2 som kulstof i ved og i jordbunden.

Klimaproblemet kræver at vi handler nu og tænker nyt. At plante træer kan være første skridt.

Historie og sponsorer

Skoven i Skolen har gennemført Genplant Planeten i 2009, 2010 og 2015. I alt har 75.000 børn plantet 205.000 træer over hele landet og er blevet klogere på klimaforandringer og hvad vi kan gøre ved dem. Det har hver gang vakt stor interesse fra medierne som har sat fokus på skovens og træets betydning for klimaet.
Vi gennemfører også Genplant Planeten i 2017.

Støtte

Genplant Planeten er støttet økonomisk af Nordea-fonden, DONG, tipsmidler til friluftslivet, 15. Juni Fonden, Danske Planteskoler og DAPO (Foreningen af Danske Leverandører af Pejse og Brændeovne).

Sidste nyt

Viser  ud af