11. september 2013

Godt efterårsnyt

Nyhedsbrev fra Udeskole.dk den 11. september 2013.

Af Malene Bendix

Kære læser

De første blade skrifter farve og æblerne bliver modne. Her er godt nyt fra Udeskole.dk:

NYHEDER

Kaskelotpris til Skoven i Skolen
Skoven i Skolens koordinator, Malene Bendix, modtog søndag Biologforbundets fornemme pris, Kaskelotprisen 2013 for sit arbejde med at formidle viden om natur og ideer til udeskole og udeundervisning via www.skoven-i-skolen.dk. Prisen blev overrakt af Biologforbundets formand Asbjørn Holm ved en lille højtidelighed på Naturskolen Åløkkestedet på Fyn på Naturens Dag den 8. september. Se mere om pris og overrækkelse, her.

To ministre vil have skolebørn ud i naturen
Undervisningsminiser Christine Antorini og miljøminister Ida Auken vil sammen arbejde for, at naturen skal ind i skolen, og børnene skal ud i naturen. De er enige om, at børneliv i naturen styrker børns fysik, skærper deres nysgerrighed og øger deres indlæring. Læs deres fælles pressemeddelelse på Miljøministeriets hjemmeside, her.

Udeskole som en del af Ny Nordisk Skole
I et nyt e-magasin fra Undervisningsministeriet beskriver forsker Peter Bentsen, hvordan udendørspædagogik kan være en central del af Ny Nordisk Skole. Find magasinet på Ministeriets hjemmeside, her.

Forskning i udeskole
Danmarks nye store udeskoleforskningsprojekt TEACHOUT er skudt i gang og har udsendt denne pressemeddelelse:

Klassen flytter i skoven
Bliver børnene gladere for at gå i skole, lærer de mere, øges deres fysiske aktivitetsniveau og får de et bedre kammeratskab i klassen, når klasseværelset skiftes ud med undervisning i naturen eller bymiljø én dag om ugen? Det skal forskere fra Institut for Idræt og Ernæring samt Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet i samarbejde med Steno Diabetes Center i Gentofte nu undersøge, efter at fænomenet "det udvidede klasseværelse" eller "udeskole" de seneste ti år har bredt sig over hele landet. Læs pressemeddelelsen, her.

Husk næste møde i UdeskoleNet
Det er næsten et år siden sidste møde i UdeskoleNet, hvor vi bl.a. talte med Christine Antorini på Den Frie Lærerskole. Vi glæder os til at holde næste møde den 7.- 8. oktober. Temaer er "Udeskole og drenge" og "Udeskole og samarbejder med frivillige organisationer" på Vildtforvaltningsskolen i Kalø på Mols. Find program og tilmelding på Udeskole.dk, her.

Du kan læse mere om UdeskoleNet, her.

Travlhed
Der er travlt på Skoven i Skolen og Udeskole.dk´s lille kontor. Det nye site, som skal samle de to hjemmesider tager form, men for dulan, hvor er der mange søm at slå i, koder at krølle og kringelkroge at holde rede på. Vi er slet ikke færdige endnu, men vi er mange som knokler og glæder os til at kunne præsentere jer for alt det nye her engang i efteråret. Hjemmesiden er støttet af Nordea-fonden.

Vi forsøger at holde en lille Facebookgryde i kog for Skoven i Skolen - og vil prøve at blive bedre til at lægge relevante ideer til udeundervisning og udeliv her og nu ud regelmæssigt. Gå gerne ind og sig I kan li os - så kommer det jo vidt omkring.

ÆBLER

Det er tiden nu - og her er lige lidt opskrifter:

Æbler over bål
Den bedste båldessert. Fyld æbler med smør, nødder og farin eller marzipan og bag dem over bål. Se her hvordan.

Æblemos og Bondepige med slør
Alle de æbler, som dratter ned i blæsten, kan samles, skrælles, skæres og koges til mos - og ende deres dage som Bondepige med slør. Se her hvordan.

Tørrede æbler
I gamle dage tørrede man skiver af æbler på en snor. Det kan I også gøre - og beregne, hvor meget vand de mister. Se her hvordan.

God tur ud i efteråret!

UDESKOLE.DK