Strikkegrafitti og ponpon-træer

Landart og bykunst med garn og perler.
Ponpon træ

Kort om forløbet

I Kirke Hvalsø pynter skolen byen med pongpong træer, hæklede bænke, strikkegrafitti, perleplade-blomster og andre enkle midlertidige udsmykninger i byens rum, som er lette at sætte op og pille ned igen.

Her er fotos med masser af ideer til bykunst, som forskønner byen midlertidigt - og give eleverne mulighed for at præge byens rum på en venlig måde.

efteraar2013_050_0.jpg
Byskilt som solsikke. Lamineret gult papir - og grønt stof. Foto: Malene Bendix.

Hvad er graffiti
I 1980érne begyndte unge at male mure og bygninger i byens rum med spraymaling – og siden har grafitti været almindelig i de fleste vestlige storbyer. Grupper af unge konkurrerede mod hinanden om at udsmykke flest steder med deres malerier, mærker og kendetegn – som de kalder tags. De synes det er flot – men det er resten af byens borgere ikke altid enige med dem i.

Midlertidig grafitti
Der er noget smukt over, at borgerne i en by selv er med til at skabe byens udsmykning, men da spraygrafitti kan være irriterende for andre, opstod der i 00érne en anden form for midlertidig graffiti, hvor folk satte små og store kunstværker op, som kunne fjernes igen.

Det er fx strikkegrafitti, hvor man strikker bænke, træer eller cykler ind i strik - eller graffiti med perleplader, hvor man limer små stykker perleplade op på sjove steder. Man kan også bruge pap og plastik, som man limer op. Karakteristisk er, at de som står bag grafittien både sætter den op – og fjerner den igen.

efteraar2013_042_0.jpg

Blomst af perleplade og ståltråd. Foto: Malene Bendix.

Få lov
I Kirke Hvalsø, hvor jeg bor, udsmykker skolens klub med jævne mellemrum byen med de fineste ting - efter aftale med kommunen. I forløbet her viser vi Hvalsøbørnenes ideer frem – og så kan I selv brygge videre.

Tingene bliver lavet i klubben og sat op – og klubben sætter altid navn på, så man kan se, hvor tingene stammer fra - og en slutdato for udstillingen. Så får de lov at stå og pynte i byen. Efter en måneds tid piller klubmedarbejdere og børn tingene ned igen.

efteraar2013_034_0.jpg
Blomst med seddel med navn. Foto: Malene Bendix.

Debat og planlægning
Tal med eleverne om, hvad bykunst eller streetart er for noget. Har de oplevet det selv i byens rum? Tal også med klassen om, hvad I kunne lave - og gå en tur i den del af byen I vil udsmykke, så I kan få ideer.

Diskuter evt. også, hvad en borger i et samfund kan og skal bidrage til. Måske kan I bruge spørgsmålene her:

• Har I lagt mærke til kunst i byen?
  • Hvem laver den kunst?
  • Har I nogensinde selv lavet kunst til byen?
  • Skal almindelige mennesker lave kunst til byen?
  • Har I selv lyst til at fortælle en historie - eller gøre opmærksom på noget - med jeres bykunst.
  • Skal kunst være pænt?
  • Hvad synes I om grafitti?
  • Hvor går grænsen mellem kunst som er pæn - og grafitti som irriterer andre?

Lav bykunst
Når I har valgt, hvad I vil lave, skal eleverne lære de teknikker de skal bruge - dvs. at strikke, hækle, lave perleplader osv. Og så skal I have tid til at lave det sammen.

efteraar2013_039_0.jpg
Æble af perleplade. Foto: Malene Bendix.

Sådan gør I

Få fat på garn i mange farver og andre materialer. Lær børnene at lave ponponner, strikke, hækle, lave perleplader mv. Og brug billederne her til at få ideer til, hvad I kunne lave i jeres by.

Træer med ponponner

Det er let at lave en ponpon - og sjovt. Hvis mange børn laver forskellige ponponner, så kan I pynte et helt træ med ponponfrugter.

efteraar2013_004_0.jpg
Der skal masser af ponponner til sådan et træ. Foto: Malene Bendix.

Det er let at lave en ponpon:

• Klip to ringe af pap.
  • Sæt garn på en stoppenål - og sy rundt og rundt om begge ringe, til der ikke er mere garn på nålen.
  • Klip forsigtigt langs kanten af ringene alle tråde over.
  • Sæt et nyt stykke garn på nålen - og kør garnet rundt midt imellem de to papskiver, så du binder alle garnstumperne sammen. Bind en knude - og lad den lange tråd sidde i til at hænge ponponnen op med.
  • Klip papstykkerne af - og fordel ponponnens tråde, så den er pæn.

Æbler af perleplader

Om efteråret er der æbler på træerne - her er de lavet af perleplader.

efteraar2013_040_0.jpg
Perleæbler i træet på torvet i Hvalsø. Foto: Malene Bendix.

Hæklet bykunst

Lær børnene at hækle. I kan fx hækle edderkoppespind:

efteraar2013_017_0.jpg

efteraar2013_016_0.jpg
Hæklede edderkoppespind i byen. Foto: Malene Bendix.

I kan også hækle bænke - og være mange om det:

img_2873_0.jpg

img_2874_0.jpg
Her har flere bidraget med hæklede lapper. Foto: Malene Bendix.

Stenmænd

I hovedgaden i Hvalsø står nogle sten, som beskytter de gående mod trafikken. De blev klædt fint på af skoleelever.

efteraar2013_023_0.jpg

efteraar2013_024_0.jpg

efteraar2013_019_0.jpg
Perleplader, bordtennisbolde og huer. Foto: Malene Bendix.

Skraldespand

Byens skraldespande blev også lidt sjovere at kigge på:

efteraar2013_032_0.jpg

skraldespand_0.jpg
Glade skraldespande. Perleplade, bordtennisbolde og lamineret papir. Foto: Malene Bendix.

Bearbejdning

Her er ideer. Find selv på flere:

Hvad synes folk om jeres kunst
Gå ud i byen og spørg folk, hvad de synes om jeres kunst. Del eleverne op i grupper - og pladsér hver gruppe ved et kunstværk.

I kan lave en interviewguide sammen, så grupperne har nogle spørgsmål at starte samtalen med. Det kunne være:

• Har I lagt mærke til, at vi har sat kunst op i byen?
  • Hvad synes du om det?
  • Hvad synes du om netop dette værk?

Lav en fernisering
Inviter forældre og folk på gaden til fernisering, når I åbner jeres udstilling.

Fællesmål Billedkunst efter 5. klasse

Kompetenceområde: Billedfremstilling

Kompetencemål:

• Eleven kan eksperimentere med og udtrykke sig i billeder med vægt på tematisering.

Færdigheds- og vidensmål: Skulptur og Arkitektur

• Eleven kan inddrage omgivelserne i billedfremstilling
  • Eleven har viden om installationskunst

Kompetenceområde: Billedanalyse