Lærerne har i forvejen opsat poster med opgaver på udvalgte historisk relevante artefakter, som eleverne gennem en skattejagt skal finde og løse.
Historiske spor i det københavnske byrum
Filmforløb med fokus på: Historie er overalt omkring os. Kreativitet og bevægelse i historie. Opgør med det teksttunge historiefag. Forståelse for erindringssteder.

Forberedelse
Eleverne har forinden filmforløbet fået lagt et fælles fagligt fundament med en overordnet introduktion til Københavns historie og arbejde med begrebet erindringssted.
Eleverne præsenteres for kravene for filmarbejdet. Se opgaveformuleringen.
Sådan gør du
Der brainstormes fælles i klassen om, hvilke emner under Københavns historie, de synes kunne være spændende at arbejde med.
Der udvælges 5-10 emner (alt efter hvor stor klassen er), som eleverne så vælger sig ind på. Max 4 elever i hver gruppe.
Gruppearbejdet skal munde ud i en kort film om emnet. Opgaveformuleringen kunne lyde:
- I skal nu producere en film (5-10 min) om jeres emne.
- Filmen skal filmes med jeres telefoner.
- Jeres film skal lære den resterende klasse om jeres emne, så filmen skal selvfølgelig være intet mindre end fantastisk, interessant, humoristisk og grundig.
- Der skal filmes på mindst et erindringssted med tilknytning til emnet. Gerne flere forskellige.
- Filmen skal selvfølgelig generelt foregå på relevante steder. Den går altså ikke bare at sætte sig ind på McDonalds og spise cheeseburgere og fortælle om Christian 4.
- Alle gruppemedlemmer skal optræde på filmen.
- Der gives ekstra høje klapsalver for kreative indslag som udklædning og sjove punchlines.
Emneforslag kan være:
- Københavns grundlæggelse
- Besættelsestidens København
- Magtens centrum
- Christian 4.s by.
Arbejder en gruppe fx med Københavns grundlæggelse kunne erindringssteder der filmes være ridderstatuen på Højbro Plads eller Slotsholmen.
København er altså læringsarenaen og udvalgte erindringssteder er så kundskabskilderne.
Bearbejdning
- Blev du opmærksom på, hvilket/hvilke erindringssted(er) der var valgt?
- Lærte du noget nyt?
- Giver filmen dig lyst til at lære mere om emnet?
Forslag til videre arbejde
Hvem, hvad, hvor
Grej
Videokamera, her kan elever evt. bruge deres smartphone.
Hvis man tager udgangspunkt i et historisk sted, der ikke ligger i nærområdet, skal eleverne have cykel eller buskort/rejsekort med.
Tid
2-3 hele dage.
Undervisningsforløbet kan strække sig over en længere periode, hvis der ikke er halve eller hele dage til rådighed, og det kan med fordel også laves som et tværfagligt forløb.
Undervisningsmål
Kolofon
Forfatter:
- Lisa
- Cecilie
- Benjamin
- Louise