Tøm en ruse

Denne aktivitet vil give eleverne viden omkring livet i havet. Det er spændende at opleve hvilke arter der lever i de danske farvande.

Man skal på forhånd, (helst dagen før) have sat en ruse ud ved den strand undervisningen skal forgå. Det skal være et nemt tilgængeligt sted, hvor formidler og deltagere kan hente den ind til land, iført waders.

Rusen tømmes i en balge så man kan starte med at sortere de dyr man har fanget og man kan begynde at fortælle om de mange arter der lever tæt ved kysten.
De arter man har tænkt sig at koge/tilberede skal samles i en mindre spand/balge, inden at deltagerne skal ud og samle tang og stryge rejer.
Herefter tilbereder men det man har fanget enten på bål eller trangia, samtidig med at man fortsætter formidlingen omkring tang og de andre havdyr.

Bearbejdning

Det er godt at evaluere om dagen, for at høre om eleverne kan huske navnene på de arter de har været med til at fange.
Og for at se om deres nysgærrighed har holdt ved.

Forslag til videre arbejde

Viser  ud af

Ved denne aktivitet skal deltagernes viden til hav livet udvides, og vi vil gøre det klart at det ikke er farligt at fange og spise dyr ved kysten, men tværtimod sjovt og spændende. For mange er det en helt ny oplevelse at spise krabber og rejer hentet direkte fra havet, og det vil være en overskridelse af manges grænser at skulle spise dem. Ved at deltagerne for lov at føle, se og smage de arter der lever i havet omkring dem, vil man nemmere huske hvad der er og hvad de hedder.