18. januar 2013

Matematik for livet

Rødding Friskole har fået 60.000 kr. til at udvikle matematisk legeplads.
2-årigt projekt skal udvikle undervisningsmetoder og redskaber som udfordrer og styrker børns logik og matematiske forståelse
Rødding Friskole har netop modtaget 60.000 kr. fra LB-fonden til Almenvelgørende Formål til at udvikle en legeplads, som både styrker børnenes motoriske færdigheder - og udfordrer eleverne til at eksperimentere med matematiske tænkning og forståelse.

Både redskaber og materialer

Rødding Friskole har arbejdet med udeskole gennem flere år - og i løbet af det to-årige projekt skal skolen både udvikle redskaber og undervisningsmetoder til matematiklegepladsen.

Pilotprojekt

Friskolen har de sidste to år gennemført et pilotprojekt som viser, at en omlægning af matematikundervisningen ikke kun styrker de elever som har svært ved matematik - men alle elever. Matematiklærer Helle Ørts Johnsen har arbejdet med at finde metoder til at afdække og hjælpe børn med talblindhed. Hun mener, at det handler om at lære eleven matematik på en anden måde, hvor andre dele af hjernen styrkes - og ikke bare terpe de færdigheder, som eleven mangler.

Et centralt fag

Over 5 procent af den danske befolkning har problemer med tal, og amerikanske undersøgelser viser, at det er ligeså vigtigt for et godt liv at have styr på tal og logik som det at læse.

Læs mere på i Rødding Avis på Ugeavisen.dk.

Sidste nyt

Viser  ud af