Ryst matematik ud af ærmet

Hurtige små matematikopgaver i udeskolen, som kan bruges mange steder.
Udeskolebørn fra Odarslöv skole i Sverige koger kartofler i solkomfur. Foto: Malene Bendix.

Kort om forløbet

I udeskole arbejder vi tit med stedbaseret læring - altså med, at stedet både er undervisningens ramme og indhold.

Af og til er det dog godt at kunne ryste udeskoleundervisning ud af ærmet, uanset hvor man står. Her er en række små matematikfaglige opgaver, som passer til de fleste steder - og som samtidig kan rettes mod et særligt sted..

Sådan gør du

Tag de ideer, du kan bruge - og omform dem, så de passer til din klasse - og gerne også det sted I er.

Matematik i indskolingen:

Tal og Algebra
  1. Indsaml 10 ting hver fra naturen og del dem op i bunker. Find tal for, hvor mange ting der er i hver bunke (8 grankogler, 20 gule blade, 23 agern osv.). Læg bunkerne i orden efter størrelse. Optegn evt. diagrammer for kategorierne.
  2. Læg to ting op på jorden, og lad eleverne placere < > = . Lad eleverne selv lave opgaver til hinanden.

Geometri
  1. Lav spejlbilleder og skubbebilleder af hinandens mønstre (se mønstre nedenfor).
  2. Lav med snor og pløkke et rektangel med givne mål og beregn omkreds og areal.

Matematik i anvendelse
  1. Indsamling af materialer fra naturen. Hver deltager indsamler 10 eller flere ting og lægger dem i en bunke. Hver fortæller kort om hvad man har fundet. Mange opgaver kan udgå fra denne samling af ting der nu er til stede.
  2. Del tingene op efter farver, størrelser, emner, selvvalgte grupper.
  3. Lav små butikker hvor eleverne handler med ting, de har fundet. Grankogler, sten, blade, grene, kastanjer eller noget de selv har lavet. Lad dem udvikle et pengesystem med sten eller andet de finder. Eleverne skal nu etablere butikker i små grupper og aftale priser, hvorefter de går rundt og handler hos hinanden. De penge butikken tjener, kan de købe for i de andre butikker. Hav evt. en lærerstyret bod med æbler eller saft.

Kommunikation og Problemløsning
  1. Læg udvalgte ting i mønster – forklar formlen for mønsteret.
  2. Find ting der hører sammen og forklar hvorfor de hører sammen.
  3. Eksperimenter med hvilke ting der kan flyde og synke - og hvor meget forskellige ting fortrænger, når man putter det i vand (i en spand med centimeter på). Er der sammenhæng mellem fortrængningen og vægt?

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.