11. september 2013

To ministre vil samarbejde om børns undervisning i naturen

Miljøminister Ida Auken og undervisningsminister Christine Antorini vil arbejde sammen om at børn skal lære i og af naturen.
Pressemeddelelse fra Miljøministeriet 11. september 2013

Børn skal lære mere af naturen

Når børn piller ved en bille, samler blade eller går på line på en væltet træstamme, styrker det deres fysik, skærper deres nysgerrighed og øger deres indlæring ifølge flere internationale undersøgelser. Det er helt i tråd med miljøminister Ida Aukens og undervisningsminister Christine Antorinis ønsker om, at naturen skal ind i skolen, og børnene skal ud i naturen.

Derfor arbejder de to ministre sammen om, hvordan danske elever i endnu højere grad kan komme ud i naturen i løbet af skoledagen.

- Når børn kommer ud i naturen, får de en masse gevinster foræret, som kan styrke deres udvikling. Aktiviteter i naturen kan give vores børn bedre indlæring, sociale færdigheder og selvfølgelig en sundere hverdag. Derfor skal vi også bruge den natur, vi har tæt på os i løbet af skoledagen, siger miljøminister Ida Auken.

Også undervisningsminister Christine Antorini kan se store fordele ved, at naturen inddrages i børnenes undervisning:

- Der er en stor gruppe elever i folkeskolen, som uden tvivl har stor glæde af, at skoledagen bliver brudt op med undervisningsaktiviteter i nærmiljøet, skolegårdens legeplads, på en tur i byens parker eller i skoven. For børn, der bevæger sig mere, er sundere, mere opmærksomme, og de klarer sig bedre i sociale sammenhænge. Og sunde børn bliver også bedre til at lære, siger undervisningsminister Christine Antorini.

De to ministre deltager onsdag ved konferencen "Nordic Adventure - Connecting Children with Nature", som er arrangeret af Dansk Legeplads Selskab. Ved konferencen samles forskere og praktikere fra hele verden med speciale i børn, pædagogik og undervisning af børn i udemiljøer.

- Der er en tendens til ensidigt fokus på læring gennem hjerneaktiviteter, og vi skal passe på ikke at undertrykke barnets naturlige lyst til leg og kropslig og sanselig udfoldelse, som giver masser af læring og livserfaring. Vi arbejder for, at børn fortsat får mulighed for udviklende leg i naturen året rundt, siger formand for Dansk Legeplads Selskab, Helle Nebelong.

• Pressemedarbejder Tine Lund-Bretlau, tlf. 9136 5852, e-mail: tilun@mim.dk
  • Kontorchef Sara Røpke, Naturstyrelsen, tlf.: 7254 4760, e-mail: saroe@nst.dk

Læs også pressemeddelelsen på Miljøministeriets hjemmeside, her.

Sidste nyt

Viser  ud af