1. juli 2015

Natur og ADHD

Kan naturen bruges i stedet for en dosis medicin?

Er det en hjælp for ADHD børn at være i naturen
Et nyt ph.d.- projekt undersøger bl.a. om ophold i naturen kan være en egentlig behandlingsmulighed for skolebørn med ADHD. Projektet er støttet af TrygFonden.

Natur og mental sundhed
Flere studier tyder på, at ophold i naturmiljøer kan forbedre den mentale sundhed hos børn. Et nyt ph.d- projekt under Videncenter for Friluftsliv og Naturformidling på Københavns Universitet skal bl.a. sammenligne ophold i naturmiljøer med medicinsk behandling af børn med ADHD. Projektet skal også undersøge de mere langvarige effekter af en skoledag med og uden naturpåvirkning for skolebørn både med og uden ADHD.

Børns hjerner arbejder hårdere
Den udførende kraft i projektet bliver Matthew Peter Stevenson. Han er master i psykologi fra University of Otago, New Zealand, med speciale i hjerneprocesser hos børn med ADHD. Han har under hele sit studie interesseret sig for, hvordan naturen kan forbedre de processer i hjernen, der har betydning for bl.a. vores evner for opmærksomhed og hensigtsmæssig handling.

”Børn er i dag mindre tilbøjelige til at lege udendørs end tidligere generationer. Samtidig skal børns hjerner arbejde hårdere end nogensinde før med al den teknologi og information, de er udsatte for, ” siger Matthew Peter Stevenson.

Regelmæssigt ophold i naturmiljøer har vist sig at forbedre fx koncentrationsevnen hos børn med ADHD, men man ved endnu ikke, om det kan lade sig gøre at få det til at fungere i praksis i en skolehverdag, og heller ikke, om forbedringerne er varige.

Læs mere på Københavns Universitets hjemmeside.

Sidste nyt

Viser  ud af