Lev i skoven

Det er en menneskeret at kunne overleve i naturen. At vide, hvordan man tænder et bål, bygger en bivuak og finder noget spiseligt. Tag klassen med ud og sov i en skov tæt på.

Lev i skoven.

Kort om forløbet

Det er en menneskeret at kunne overleve i naturen. At vide hvordan man skal klare sig uden et hus med strøm og vand, hvordan man bygger sig ly, hvordan man tænder et bål, hvordan man kan finde noget spiseligt, hvordan man har det sjovt osv. En enkelt overnatning giver nok ikke eleverne disse færdigheder til fulde, men måske får de blod på tanden til at prøve igen. Og hvis de
engang i deres menneskeliv skulle stå uden tag over hovedet, så er de ikke helt fortabte.
 

Formål

  • at eleverne lærer at klare sig i naturen.
  • at eleverne prøver at slå telt op og evt. bygger bivuak og bro i skoven.
  • at eleverne finder brænde, tænder bål og tilbereder mad over det.
  • at eleverne laver mad af planter og evt. dyr, de kan finde i skoven.
  • at eleverne overnatter under åben himmel.
     

Forberedelse

Forbered en lejrtur i skoven med mindst én overnatning. Find tid, sted (lejrplads med bålplads), få tilladelse til at overnatte med klassen (se Baggrund).
 
Gennemgå kapitlet Lev i skoven i elevernes bog med klassen. Snak med eleverne om, hvad I har brug for, hvis I skal kunne leve og overleve ude i skoven. I kan tage nogle lejrting med, men det er ret sjovt at prøve at lave så meget så muligt selv.
 
Diskuter også, hvilken slags mad I vil have med. Det skal kunne tilberedes over bål og peppes op med urter, nødder og frugter, I finder i skoven. I kan også spise dyr, I fanger (fisk, røde skovmyrer, vinbjergsnegle m.m.). Husk, at det er vigtigt, at I tager jer tid til at bestemme planter og dyr, så I ikke spiser noget giftigt. Lad evt. svampe være i denne sammenhæng, hvis du ikke er helt sikker på dem. I kan finde en masse opskrifter på bålmad, der inddrager skovens urter, i SkovMad i SkovBiblioteket på www.skoven-i-skolen.dk. Og så kan man let lave helt almindelige retter som millionbøf og kartoffelmos eller spagetti med kødsovs over bål.
 
Del eleverne op i grupper, der står for at pakke og købe de forskellige ting, I skal bruge. Eleverne kan evt. bruge kopiark 86, 87, 88, 89 og 90 som arbejdsbeskrivelser og huskesedler (de kan også lave deres egne). Her er arbejdsbeskrivelserne i en forkortet version:
  1. Bålgruppe (kopiark 86) Pakker alt til bål og står for at sætte sig ind i, hvordan man laver bålplads, saver brænde og tænder bål. Står for at undersøge, om man må lave bål, der hvor I slår lejr.
  2. Madgruppe – evt. flere grupper (kopiark 87) Madgruppen planlægger alle måltider. Beregner, hvad der skal købes ind og køber ind. Samler bålkøkkenudstyr. Husker at tjekke vand. Står evt. også for økonomi.Madgruppen har et af de største ansvarsområder. Måske er det en god ide at dele den op i flere grupper, der står for dagens forskellige måltider.
  3. Bivuak- eller teltgruppe (kopiark 88) Planlægger, samler og låner, hvad klassen skal bruge for at bygge sovepladser til alle mand. Bivuakgruppen er også lokumsgruppe.
  4. Transportgruppe (kopiark 89) Planlægger og organiserer rejsen ud til og hjem fra lejrpladsen. Finder kort og vandre/cykelruter. Organiserer transport af bagage.
  5. Fest og farver (kopiark 90) Det skal jo ikke være kedeligt, så en gruppe står for lege, spil, sange og instrumenter – især til om aftenen omkring bålet, men også til evt. togture m.m. Læreren står for en godnathistorie.
bt-kap18-2_0.jpg
 
Byg en bivuak af grangrene, pressening eller tagrør.
Tegning: Eva Wulff.

Personligt udstyr
Hver elev er ansvarlig for at pakke sit personlige grej. Her er en huskeliste, der også findes i elevernes bog. Vær opmærksom på, at soveunderlaget af en eller anden grund er faldet ud af listen i elevbogen. Hvis I skal sove i telt eller bivuak, er det en vigtig ting at have med.

  • Rygsæk
  • Sovepose
  • Soveunderlag
  • Tøj
  • Undertøj
  • Varmt tøj
  • Regntøj
  • Evt. gummistøvler
  • Sko
  • Toiletgrej
  • Håndklæde og vaskeklud
  • Dolk
  • Tallerken, kop, gaffel og ske
  • Viskestykke og klud
  • Kogegrej og tændstikker
  • Mad og vand
  • Telt eller presenning og snor
  • Flora, fuglebog og andre opslagsbøger
Udvid listen sammen med eleverne eller skriv en helt anden.
 
Posernes pose
Det er en god ide at pakke, så rygsækken er posernes pose. Dvs. at grupper af ting i rygsækken er pakket ind i tynde affaldsposer – fx ligger alt undertøjet i én plastikpose, bukserne i en anden, den tykke trøje i en tredje, toilettasken i en fjerde osv. Poser i posen gør, at alting ikke bliver vådt, hvis rygsækken bliver våd, og det kan jo ske.
 

Sådan gør du

Transport
Transportgruppen står for at købe billetter, læse kort og vise vej til lejrpladsen. Det er en god ide at vandre en del af turen – fx 5 til 10 kilometer. Hvis I skal vandre, kan I evt. få forældre til at køre mad, vand og feltgrej ud.
 
Slå lejr
På lejrpladsen står Bivuak-gruppen for at vise, hvordan man bygger en bivuak eller rejser et telt. Derpå bygger alle sig en soveplads, hvor I også kan have jeres ting.
 
Bivuak-gruppen står som sagt også for at grave lokum, indrette det og holde det i orden, så alle har lyst til at bruge det.
 
Bål og brænde
Bålgruppen står for at lave bålplads, bål og finde og hugge brænde, tænde op, og holde bålet ved lige. Andre elever kan hjælpe dem.
 
Mad
Madgruppen skal finde et godt og skyggefuldt sted til maden, som ræven ikke kan nå om natten. Det er en god ide at have en madkasse med låg, som kan lukkes og evt. graves ned i jorden, hvor den kan holde sig kølig.
 
Madgruppen kan tage alle med på en plantetur, hvor I finder urter til aftensmaden. Husk, at det er vigtigt at bestemme planterne rigtigt, da nogle kan være giftige. Tag en god flora med.
 
Madgruppen står for at organisere madlavningen,men alle de andre skal selvfølgelig være med til at lave den.Madgruppen står også for at organisere, at der bliver ryddet op efter maden. Hver elev ordner sin egen tallerken, bestik osv.
 
Skole
Læreren kan stå for at gennemføre passende læringsaktiviteter, som klassen skal gennemgå. Det kunne være en vandretur i naturen omkring lejrpladsen, hvor I snakker om det, I støder på. Det kan også være idrætslege, natur-undersøgelser, danskopgaver m.m. Find en lang række ideer indenfor alle fag i UV-forløb og Aktiviteter på www.skoven-i-skolen.dk.
 
Fest og farver
Underholdningsgruppen kan i løbet af dagen gennemføre lege og aktiviteter med resten af klassen. Eleverne kan fx bygge bæredygtige broer i grupper – og i konkurrence med hinanden. Underholdningsgruppen er også på om aftenen, når bålet blusser, med sange og lege.
 

Bearbejdning

Dagbog
Når lejrturen er slut, og I er vel tilbage på skolen, kan eleverne skrive dagbog om jeres lejrtur i dagbøgerne eller på kopiark 4. På kopiark 5 kan de evaluere turen. Hvad har de lært? Hvad var det bedste? Hvad var det værste?
 

Baggrund

Igen og igen
Gør gerne lejrturen til en tilbagevendende begivenhed – fx hvert år i juni lige før sommerferien. Det er en god måde at ryste eleverne sammen på. Turen behøver ikke at gå langt bort og være enormt dyr. Det er fint med bus eller cykelafstand.Men ud i naturen skal den gå og gerne til dejlige steder, så eleverne lærer forskellige naturtyper og deres lokalområde at kende.
 
Primitive overnatningspladser
Skov- og Naturstyrelsen har etableret en lang række primitive overnatningspladser i statsskove over hele landet. Her er der ofte en bålplads – og måske adgang til vand. Der kan også være shelters. I kan finde en oversigt over de primitive overnatningspladser og læse mere om dem på www.friluftskortet.dk.
 
Bog om lejrpladser
En række organisationer har slået sig sammen om at udgive bogen ”Overnatning i det fri”, der giver en samlet oversigt over lejrpladser i Danmark. Bogen kan bestilles hos boghandleren. Der udkommer med jævne mellemrum en ny. Læs på www.teltpladser.dk.
 
Opskrifter
Find opskrifter på bålmad i SkovMad på www.skoven-i-skolen.dk eller lån en bålmadskogebog på biblioteket. De fleste almindelige retter kan også laves på bål.
 

Find mere viden

Link
Find mere viden om lejrtur og friluftsliv på www.skoven-i-skolen.dk. Kode: bt-lejr og btl-lejr for mere viden om dette. Se SkovMad for flere opskrifter. Se www.friluftskortet.dk for at finde primitive overnatningspladser i Danmark. Se www.skovognatur.dk.
 
Bøger
Spejderne har udgivet en lang række gode bøger om lejrliv. Se fx Spejderlex, Det danske Spejderkorps, 1998.
Kan bestilles på dds@dds.dk.
“Overnatning i det fri“, Friluftsrådets ERFA-gruppe.

Hvem, hvad, hvor

Fag:Natur/Teknik, Idræt
Klasse:4. - 6. klasse
Sted:Skov
Årstid:Forår, Sommer, Efterår

Grej

I SKOLEN
 
Alt til lejr og kopiark 86, 87, 88, 89 og 90.
 
I SKOVEN
 
Presenning, sejlgarn, evt. telte, sav, økser, spade, tændstikker, aviser, mad, vand, gryder, pander, spisegrej, opslagsbøger om planter og dyr, personligt grej, wc-papir, sorte affaldssække m.m. (Udvid selv listen og se huskesedler i elevbog og på kopiark 86, 87, 88, 89 og 90).
 

Undervisningsmål

Relaterede Fælles Mål for natur/teknik bliver sat ind her, når de nye Fæl...
Relaterede Fælles Mål for natur/teknik bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014
 

Kolofon

Kapitel 18 fra Skoven i Skolens grundbog "Børn og Træer". Kapitlet kan bruges som selvstændigt forløb.
 
Forfatter Børn og Træer lærervejledning: Malene Bendix
 
Forfattere Børn og Træer elevbøger: Malene Bendix, Arne Bjerrum og Steen Erik Nielsen.
 
Udgivelse: Alinea og Skoven i Skolen
 
Dette forløb kan du også finde på side 121 i Lærervejledning og i elevbog 2 side 26-27.