Naturspionen

Eleverne får på skift en spiontaske med hjem. I tasken er grej til udforskning af natur i deres eget område - og en safaribog, de skriver om deres oplevelser i.
Bliv Skjoldunge fjordens liv og stenrev. Foto: INSP Media

Kort om forløbet

Børnene i klassen er naturspioner. Eleverne skiftes til at få en spiontaske med hjem - og går alene eller sammen med deres venner eller familier på opdagelse i naturen. Hver elev samler en ting ind til spiontasken - og skriver en safarihistorie i klassens Safaribog.

• At eleverne undersøger deres nære natur - og kigger på dyr.
  • At eleverne lærer at bruge en kikkert og at grave og lede efter dyr og planter.
  • At eleverne evt. tager billede med kamera eller Ipad
  • At eleverne opbygger interesse for naturen gennem det narrative.
  • At eleverne får redskaber som gør, at de på egen hånd kan gøre sig nogle erfaringer

En barn i klassen får udleveret Spiontasken med grej og er klar til at komme ud i naturen og kikke på dyr, planter og andre sære ting i naturen. Det kan være en tur med familien til stranden eller skoven. Det kan også være i barnets egen have eller et andet område han/hun vil undersøge.

Når eleven kommer hjem, skriver han/hun selv eller med hjælp fra forældre om nogle af deres fund. De kan lave en tegning eller sætte billeder ind eller finde billeder på nettet. Når ugen er gået, læser eleven sin oplevelse højt i klassen - og viser et billede eller den ting de har fundet. I kan have et skab i klassen til sære ting fra spiontasken. Og så får en ny elev Spiontasken med hjem.

Når hele klassen har haft Spiontasken med hjem, har I en fin lille Safaribog.

Fortæl selv
Her er et eksempel på en fortælling. Skriv selv en historie i Safaribogen - og læs den højt for eleverne, så de kan forstå, hvad de skal i gang med.

Strandtur

Dato: Lørdag 28 juni.

Jeg har været på stranden ved Hals. Det var en supergod tur. Vandet var lidt koldt. Min fætter og kusine var med. Vi legede vandkamp og lå i solen. På et tidspunkt var vi nede og prøve at fange små rejer i et lille vandhul på stranden. De var superhurtige. Vi fik dog fangede et par stykker. De kom i det glas, som er i "Spiontasken". Vi fyldte lidt sand og vand i glasset. Rejerne gravede sig ned i sandet.

Da vi lå og solede os, fik jeg øje på noget, der kom kravlende i sandet tæt på noget græs. Det var et firben, jeg var hurtig henne ved det. Jeg fik fanget det. Min fætter rendte ned til vandet og tømte rejerne ud. Nu kunne firbenet komme i glasset sammen med noget græs. Det var en rigtig god fangst. Den var sjov at kikke på, vi slap den fri igen lidt fra, hvor vi sad. Min far havde fortalt, at den kan tabe halen. Vi sluttede dagen af med en dukkert inden, vi kørte hjem.

Undervisningsmål: Fase 1

Færdighedsmål:
Eleven kan udføre enkle undersøgelser med brug af enkelt udstyr.

Vidensmål:
Eleven har viden om enkle undersøgelsesmetoder.