Sangkrig

En sangkonkurrence!
Musvåge letter. Foto: Jan Skriver.

Beskrivelse

Sangkrig er en konkurrence, hvor det drejer sig om at kende mange sange med eller om fugle. Spillet bruges som led i et emne om fugle i natur/teknologi - eller i dansk- eller musikundervisningen.

Reglerne kan tilpasses efter sammenhængen.

Selve spillet:

• Deltagerne deles op i 2 hold.
  • Det ene hold nævner et bogstav, hvorefter det andet hold synger en sang, hvori der forekommer en fugl, som begynder med det nævnte bogstav.
  • Eks. Der bliver nævnt S og det andet hold synger ”Hør den lille stær”. Klarer de hele sangen får de 3 point. Et vers giver 2 point, og kan de blot nævne sangens navn giver det 1 point.
  • Kan holdet ikke komme i tanke om nogen sange med fugle med det pågældende forbogstav, skal det første hold synge en sang med deres eget bogstav. Pointene er de samme. Kan de ikke selv komme på nogen sang, koster det f.eks. 3 point. Det gælder således om selv at have overvejet, hvilket bogstav, der vil passe. Q, Z og X duer ikke, og der er heller ikke mange fuglesange med Å, Ø og mange andre.
  • Man kan eventuelt forsøge med at give deltagerne hver en sangbog, hvis det går for trægt med udenadslæren.

NaturskolebogeN, www.viborg.dk/naturskolen.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.