12. maj 2014

Udeskoleblogs

Nyhedsbrev fra Skoven i Skolen og Udeskole.dk den 12. maj 2014.
Udeskolepiger fra Syvstjerneskolen på vej i skoven.
Kære Læser

Den nye hjemmeside giver mulighed for at dele ideer til og viden om udeskole på nye måder. Vi er så heldige, at en række kloge udeskolefolk fra forskellige professioner har sagt ja til at blogge om udeskole. Der er udeskolelærere, læreruddannere, forskere og naturvejledere. Det er en stor glæde at kunne præsentere de første bloggere og deres første blogs her.

Karen Barfods blog
Karen Barfod har arbejdet med udeskole på læreruddannelsen på VIA University College i mange år - og skriver nu phd. om udeskolens didaktik på projektet TEACHOUT. Du kan følge Karens blog.

Lasse Bak Sørensen
Lasse Bak Sørensen var en af de to lærere, som stod bag Naturklassen på Rødkilde skole. Klassen blev fulgt af et forskerhold fra 2000 - 2003. Lasse er udeskolelærer og samtidig forfatter med 3 romaner bag sig. Du kan følge Lasses blog.

Charlotte Åsell og Ulrik Hansen
Charlotte og Ulrik er udeskolelærere på Sophienborgskolen - og har begge arbejdet med udeskole i masser af år. På deres blog kan du finde ideer til og tanker om udeskole. Du kan følge Charlotte og Ulriks blog.

TEACHOUT - Forskerblog
I TEACHOUT´s blog kan du følge forskerholdet bag Trygfondens forskningsprojekt TEACHOUT, som løber over de næste 3 år. TEACHOUT undersøger hvad udeskole betyder for børns læring, sundhed, de socialeforhold i klassen mv. Du kan følge TEACHOUT´s blog.

Skoletjenestenetværk
Undervisningsministeriet og Kulturministeriet har netop etableret et netværk af skoletjenester, som skal gøre det lettere for skoler at bruge museer og andre institutioner i undervisningen. Du kan følge holdet bag Skoletjenestenetværk´s blog.

Nye ideer

Ryst matematik ud af ærmet
På sidste møde i UdeskoleNet præsenterede naturvejleder Helen Holm og Lars Hansen fra Den Frie Lærerskole nogle enkle ideer til udematematik, som lige er til at ryste ud af ærmet. Find ideerne her.

Ryst dansk ud af ærmet
På sidste møde i UdeskoleNet præsenterede naturvejleder Helen Holm og Lars Hansen fra Den Frie Lærerskole nogle enkle ideer til udedansk, som lige er til at ryste ud af ærmet.

Flere udeideer

Snoren rundt om jorden
Matematik, logik og geometri. Find matematikforløbet.

Forårsblomster
Hvad ved du om forårets blomster. Her er en blomsterquiz.

Snit en smørekniv
Åbn et træ, undersøg veddets struktur - og snit en smørekniv. Se her hvordan du snitter en smørekniv.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Få nyt i din mailbox
Nyhedsbrevet bliver sendt til din mailboks omtrent hver 14. dag. Det indeholder nyt om udeskole, forskning - og en masse faglige forløb og aktiviteter, som passer til årstiden. Du kan tilmelde dig nyhedsbrevet.

God tur ud i foråret

SKOVEN I SKOLEN OG UDESKOLE.DK