24. april 2012

Udeskoleprisen 2012 plantet på Gørding skole

Et æbletræ til 300 elever
Ananasæble.
Udeskoleprisen 2012 gik til Esbjerg Kommune. Udeskoleprisen er et æbletræ - og Esbjerg Kommunes borgmester, Johnny Søtrup, valgte fredag den 20. april at plante træet på Gørding Skole, som er den første skole i Esbjerg Kommune som arbejder med udeskole på alle klassetrin.

Borgmester planter udeskolepris
Borgmester Johnny Søtrup planter velfortjent udeskolepris.

Stolt borgmester

"Jeg er meget stolt over, at Esbjerg Kommune har fået prisen, der er en anerkendelse af vores arbejde med nye former for indlæring i folkeskolen. Succesen med udeskolen viser, at det giver gode resultater at flette den traditionelle undervisning sammen med udendørs aktiviteter", sagde borgmester Johnny Søtrup.

Det blev en fin lille begivenhed. Alle elever på Gørding Skole og diverse kommunale folk fra skole, dagtilbud, skov og park var mødt op. Borgmasteren er meget glad for, at Esbjerg er den første kommune, som får prisen.

Udeskolebørn fra Gørding Skole
Alle udeskolebørn fra Gørding Skole fik et æble.

Nonnetit

Dorte Vind fortalte eleverne om æbletræet, som er et helt særligt træ af sorten Nonnetit. Træet stammer fra Æbleværkstedet Nonnetit på Røsnæs. Sorten var almindelig på egnen - men var næsten forsvundet, da Æbleværkstedet fandt det og opformerede det. Historien går, at når det første Nonnetit æble faldt af træet gik familiens ældste barn ud og samlede det op, gav til faderen, som delte det i det antal, som familien bestod af. Dorte Vind lagde nu op til at, når træet er vokset stort, så skal ældste elev i 9. klasse hente det første æble og skolelederen, skal dele det i det antal, som der er elever på skolen…ca. 300 :)

Plantning
Hele Gørding Skole var samlet til plantning af årets udeskolepris.

Sidste nyt

Viser  ud af