Lav ord i skoven

Eleverne laver ord ud fra bogstaver og terningslag - ude i skoven eller andre steder.

Eleverne arbejder med bogstavbrikker og danner ord i skoven.

• Sy poser af stof med løbegang i toppen. Du kan sy dem selv, eller sammen med eleverne. Du kan også bruge andre poser.
  • Lav bogstavbrikker sammen med eleverne. Hele alfabetet. Bogstaverne kan være laminerede - eller tegnet på træskiver I har savet og slebet. Du kan se metoder til, hvordan I kan lave træskiver i aktiviteten Knapper og skilte af juletræ.
  • Køb en stor skumterning - eller lav en stor terning med eleverne.

På vejen
På vej ud i skoven kan I tale om alle de ord, som gemmer sig i skoven. Græs, træ, agern, larve, vissent blad. Sig ordene sammen til hinanden. Bed eleverne gå på jagt efter ord - og sige dem til hinanden.

Grupper
Ude i skoven deler du eleverne i grupper af 3-4 elever. Hvert hold får to poser med bogstavbrikker. De skal sortere brikkerne, så der er konsonanter i den ene pose og vokaler i den anden pose.

Spilleregler
Eleverne slår på skift med terningen.

I skal slå på skift med terningen.

Slår du 1, må du tage en brik i konsonant-posen
Slår du 2, må du tage en brik i konsonant-posen
Slår du 3, må du tage en brik i konsonant-posen
Slår du 4, må du tage en brik i konsonant-posen
Slår du 5, må du tage en brik i vokal-posen
Slår du 6, må du tage en brik i vokal-posen

Når alle på holdet har slået, skal I:
Lave så mange ord som muligt med jeres bogstaver.
Skrive alle ord op i jeres udeskolebøger.

Du kan sætte tid på, så holdene har cirka 15 minutter til at lave ord i.

Vinder
Hvis du vil udråbe en vinder, kan det være det hold der har:

• Flest ord
  • Det længste ord
  • Flest skovord

Find på mere
Du kan lave alle mulige andre opgaver med terning, pose og bogstavbrikker.

Skoven
Skoven er fuld af ord. Den stimulerer alle sanser. Her vil skoven og naturen inspirere til en væsentlig del af de ord som eleverne laver, fordi de er der ude. Forløbet kan i teorien gennemføres hvor som helst.

Gør det selv
Hvis eleverne selv er med til at tegne og skrive bogstavkort og evt. også til at sy stofposer, får de ejerskab over bogstaver og ord, praktiske erfaringer og endnu mere ud af forløbet.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål på mail til Skoven i Skolen. Så lægger vi dem ind.