Lyrikspor i byen

Eleverne går to og to en tur i byen - og bruger deres smartphones til at tage billeder og skrive korte tekster om byen.
Brug smartphones - tag fotos og skriv korte tekster.

Formålet med forløbet er:
  • at få eleverne til at udtrykke sig levende om byrummet gennem ord og billeder
  • at skabe en form for fælles tekster gennem asynkront samarbejde.

Del eleverne op i par - og forklar dem, hvad I skal - og hvordan de skal arbejde med smartphones og små tekster.

Sådan gør I

Elev A og Elev B
I skal gå to og to sammen gennem byen. Hvert par beslutter sig for, hvem der er elev A og elev B.

To gode steder
Find og vælg hver et sted i byen, som I synes kan bære en historie og et billede. Stederne skal være i nærheden af hinanden.

Elev A tager et godt billede af sit sted, samtidig med at elev B skriver en SMS eller en kort tekst om sit sted.

Efter et aftalt tidsrum mødes I. I viser hinanden jeres billede og tekst, sender dem måske til hinanden - og viser på kort eller smartphone, hvor jeres steder er. I kan også vælge at gætte hvor det er ud fra billede og tekst.

Så besøger I hinandens steder.
  • Elev B skriver nu en SMS eller en kort tekst til elev A´s billede
  • Og elev A tager et billede som kunne passe til elev B´s tekst.
Nu har I to billeder og to tekster til to steder, som I har skrevet og taget i fælleskab. Tag det hele med tilbage til klassen.

Benspænd
Benspænd kan virke i godt i denne øvelse.

I forhold til billeder, så kan der stilles krav fx:
  • om perspektiv (fugle, frø, front)
  • om at der ikke skal være nogen mennesker på billederne
  • om at der skal være bevægelse i billedet
  • om et overordnet tema, som ”sorg”, ”glæde”, ”nyt & gammel”, "provokation” eller lignende.
I forhold til tekst kan krav om form være fine i denne øvelse, grundet den tidsforskel der er på at tage et billede og skrive en tekst. Krav kan fx være:
  • Haiku
  • SMS
  • gentagne start-ord i hver sætning
  • brugen af ord i gadebilledet
  • at bestemte ordklasser skal optræde et bestemt antal gange
  • se også skabeloner i Naturlyrik

Bearbejdning

Udstilling virtuelt eller analogt
Når I er tilbage i klasseværelset, er det oplagt at lave en udstilling af værkerne, enten analogt via et stort bykort med snore og knappenåle med tilhørende tekster og billeder – eller den mere digitale udgave med ”stjerneplaceringer” på et Google Map, med billeder uploadet via www.panoramio.com.

Gør man det analogt, så er det en god idé at hænge tekster og billeder op således at den tekst eller det billede, som blev skabt først hænger til venstre, først i læseretningen. Derved er det nemmere for publikum / læseren at afkode, at der er en samtale mellem billede -> tekst eller tekst -> billede.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.