Puslespil med skovord

Find og leg med skovord. Forløbet kan også bruges i andre naturtyper.
Find ord med skov - og leg med dem.

• at give eleverne en fornemmelse af at skov indgår i mange forskellige ord på dansk,
  • at eleverne arbejder med sammensatte ord,
  • at eleverne arbejder med forskellige begreber: personer, dyr, landskabselementer osv.,
  • at eleverne leger og eksperimenterer med ord, sprog og tekster,
  • at eleverne taler, samtaler og lytter.

Ud på tur
Arranger en skovtur - eller en tur til et andet naturområde. Faktisk kan man sidde hjemme i klassen og lave det hele, men det er mere levende, når man registrere tingene ude i skoven.

Find ord med skov
Gå en tur i skoven og find så mange ord som muligt, der begynder med SKOV. Skriv dem ned i jeres skovnotesbøger. I kan også dele jer i mindre grupper og lave en konkurrence: Hvem finder flest skovord?

Kig på ord
På et fredeligt sted i skoven – eller hjemme i klassen – kan I arbejde videre med ordene:

• Del jeres ord op i grupper:
    Hvilke af ordene er betegnelse for mennesker (skovgæst, skovejer, skovarbejder osv.), for dyr (skovmår, skovsnegl, skovskade osv.), for landskabselementer (skovbryn, skovvej osv.), for begreber (skovidyl, skovstemning osv.). Find selv på flere kategorier.
  • Ord på tavle
    Skriv ordene op på tavlen eller en plakat. I kan f.eks. lave en plakat, hvor I har tegnet eller på anden måde afbildet de enkelte skovting (endnu et skovord!).
  • Lav ordkort
    I kan lave et spil kort med sidste led af skovordene + nogle kort med ord der passer meget dårligt på skov. F.eks. TUR – VEJ – BRO – DØR osv. Nu spiller I på den måde, at man trækker et kort og finder ud af, om det er et skovord. TUR og VEJ går meget fint, mens BRO er lidt søgt og DØR slet ikke duer. Faktisk kan det være ret svært at finde ord, der ikke passer som endelse til skov. FISK er et godt eksempel.

I kan lave den samme øvelse med TRÆ. Når I bliver rigtig dygtige kan I blande SKOV-kortene med TRÆ-kortene og så finde ud af hvilke endelser, der passer til hvilken begyndelse.

I kan naturligvis forsætte med mange andre forstavelser og slutstavelser for den sags skyld.

Skov i mange ord
Skoven er så vigtig en del af det danske landskab, at ordet indgår i rigtig mange sammenhænge. Det samme gælder TRÆ, der er et meget vigtigt materiale.

Adgang til skoven
Husk at man skal spørge om lov til at færdes udenfor vej og sti i private skove. Læs mere om adgang i Leksikon.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål til skoven-i-skolen@nst.dk. Så lægger vi dem ind.