Children and nature 2008

A report on the movement to reconnect children to the natural world (USA).
Udeskolefødder fra Gl. Rye skole. Foto: Martin Einfeldt.
De to organisationer The Children & Nature Network (C&NN) og ecoAmerica har sammen udgivet rapporten "Children and Nature 2008" i januar 2008. Rapporten samler en mængde viden om, hvorfor moderne børn skal tilbage til naturen - og hvordan vi får vendt udviklingen.

Nature-deficit disorder

Rapporten er et billede på en bevægelse, som har vokset sig meget stor siden 2005 hvor Richard Louv udgav sin bog "Last Child in the Woods: Saving Our Children from Nature- Deficit Disorder". Natur-Deficit Disorder definerer Richard Louv sådan her:

"Nature-deficit disorder is not an official diagnosis but a way of viewing the problem, and describes the human costs of alienation from nature, among them: diminished use of the senses, attention difficulties, and higher rates of fhysical and emotional illnesses. The disorder can be detected in individuals, families, and communities".

Stort fokus på udeliv i Amerika

I USA ser man for alvor konsekvenserne af de sidste 30 års udvikling mod en skærmtung, stillesiddende og grovædende livsstil. Rapporten  "Children and Nature 2008" går forfriskende direkte til angreb på en usund livsstil, som vi udmærket kender i Danmark, men er for pæne til at anklage direkte - og den formidler en mængde informationer om forholdene i USA. Gid den må blive et værktøj, der kan være med til at vende udviklingen.

Læs selv

Du kan downloade "Children and Nature 2008" finde som PDF-fil (2,17 MB).