Betydning i og af udeskole

Hvad synes tidligere udeskoleelever om deres skoletid i udeskole? Speciale fra 2009.

Udeskolebørn fra Gl. Rye skole.
Jacob Bahns speciale fra 2009, "Betydning i og af udeskole" (1 MB), undersøger, hvordan tidligere udeskoleelever fra Lutvannskolen ser tilbage på deres udeskoletid - og vurderer hvilke aspekter i udeskolen, der har haft størst betydning for eleverne. Svarene er relativt entydige: Det er naturen og det at kunne være fysisk aktiv, der har betydet mest ved at gå i udeskolen på Lutvann, en betydning der forbindes med glæde..
 
Glædesfølelsen ser ud til at hænge sammen med en følelse af at være aktør i en dialog, hvor fysisk aktivitet kan ses som elevens svar på naturens tiltale. Fysisk aktivitet er en biologisk, udviklingsmæssig nødvendighed, der giver glædesfølelse,  når den får lov til at udleves. Den dobbelte aktørrolle belønner os med glæde, når vi svarer på naturens tiltale med fysisk aktivitet.
 
Undersøgelsen bygger på interviews med 8 tidligere udeskoleelever og 2 af deres nuværende lærere.
 
Meget spændende læsning, som kan varmt anbefales.
 

Fakta

Betydning i og af udeskole
Speciale i Idræt og sundhed
Jacob Bahn
Institut for Idræt og biomekanik
Sydansk Universitet
Vejleder: Søren Andkjær
Afleveringsdato: 31. marts 2009

Hvem, hvad, hvor

Fag:Idræt
Klasse:Lærere

Kolofon

Forfatter: Jacob Bahn, Syddansk Universitet, Institut for Idræt og biomekanik

Jacob Bahn skrev i 2009 speciale i Idræt og sundhed ved Institut for Idræt og biomekanik, ved Syddansk Universitet.

Foto: Martin Einfeldt.

Anmeldelse: Malene Bendix.

Kommentarer