Lav en træsamling

Lav en samling af forskellige træsorter - og lær træet at kende.
Lær træet at kende

Lidt om aktiviteten

Træ er ikke bare træ. Det kan se ud på alle mulige måder. Lær træet at kende ved at lave en samling af træsorter.

En træsamling består af prøver af alle mulige forskellige slags træ. Det kan bare være triller. Det kan også være grene, du har skåret ud, så du både kan se barken og et tværsnit og et længdesnit igennem marven (se tegning).

Undersøg træet
Læg mærke til hvordan det er at save og hugge i de forskellige træsorter. Snit også i dem med din kniv. Er træet hårdt eller blødt? Hvilken farve har det? Hvordan dufter det? Hvordan smager det? Hvordan ser barken ud? Ændrer det farve når det tørrer? Skriv evt. dine iagttagelser op i et skema, så du har dem til senere.

traesorts_samling_del1_0.JPG
Her er en træsamling. Foto: Malene Bendix.

Hvordan bruger vi træ
Kig på de træmøbler og ting I har i jeres hus. Kan du se hvilken slags træ de er lavet af?

Navn på
Skriv navne på dine træprøver med en blyant. Du kan også samle frugter fra de samme træer og lægge ved prøven. Eller du kan lave en ophængning, som du ser den på tegningen.

Læs meget mere om de enkelte træsorter og deres egenskaber i Skoven i Skolens Leksikon. Se også denne tabel over vedegenskaber.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.