Mandala i naturen

Lav en mandala i naturen - og brug den til mangt og meget.
sten er lagt som stor spiral i et kunstværk ved Roskilde Fjord. Foto: Nynne Sørgaard.

Kort om mandala i naturen

Mandala er smukke symmetriske mønstre, som kan tegnes ind i en cirkel. I østen bruger man dem til at meditere på. Det er sjovt - og let - at lave enkle mandalaer ude i naturen - og af naturens materialer. Og så er det en rar måde at arbejde sammen på.

Archimedes spiral
Her er skabelon til en spiral - Archimedes spiral.

Sådan gør I

• Vælg en skabelon. Skal jeres mandala være en spiral? En cirkel delt med et kryds? En cirkel delt i 8 lagkagestykker? En række cirkler indeni hinanden? Eller noget helt syvende?
  • Tegn cirklen op - og mønsteret i cirklen - med fingre eller en pind.
  • Find ting i naturen - og hjælp hinanden med at lægge en flot mandala.
I kan også lave særlige regler for, hvad der skal være i jeres mandala. Se nedenfor hvordan I kan bruge mandala i skolen.

Mandala af blomster og sten fra stranden
Mandala af strandens blomster, tang og sten.
Foto: Frode Svane.

Mandala i skolen

I skolen kan I bruge mandala til mange forskellige ting. Her er eksempler:

I billedkunst:
  • Smukke mønstre i sand, skovbund, på mark, i vand.
  • Brug mandala-ideer til forgængelige kunstværker af naturens materialer: Landart.
I biologi og natur-teknik:
  • Lav en mandala for livet på forstranden, en for livet i klitten, en for livet på strandengen osv.
  • Lav en mandala for et økosystem
  • Lav en mandala af træernes frugter
  • osv.
I matematik
  • Lav en mandala, som viser forskellige brøker.
  • Lav en mandala, som er symmetrisk over en/to/tre symmetriakser
  • Lav forskellige spiraler

Mere om mandala

Mandala betyder cirkel på det klassiske indiske sprog sanskrit. Mandala bruges til meditation og åndelig fokusering indenfor buddhismen og hinduismen. Det er egentlig et kvadrat indtegnet i en cirkel - som et palads med fire porte mod de fire verdenshjørner.

Mandala

Arbejdet med mønstre i sand eller skovbund samler en gruppes koncentration om et fælles, flygtigt produkt, som på en gang kan være smukt og formidle viden.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.