Rosencreme

Se her hvordan du laver creme af roser.
Æblerose dufter dejligt. Foto: Malene Bendix.

Kort om rosencreme

Midt på sommeren - i juni og juli - blomstrer roserne i Danmark. Du kan finde vilde roser som æblerose, hunderose, rynket rose, klitrose og mange andre - og så kan du finde alle havens mange fine, forædlede roser. Roser dufter jo dejligt - og op igennem historien er roser blevet brugt til cremer, salver og parfumer. Her er en opskrift på en velduftende rosencreme.

Hjælp
Det er ikke helt let at lave creme første gang. Du skal koge, varme og hælde med flere gryder på en gang. Få derfor en voksen til at hjælpe dig de første gange. Få også en voksen til at hjælpe dig med at købe de mange specielle ting, som skal i sådan en creme. Du kan få meget hos materialisten. Du kan også bestille det hos www.urtegaarden.dk.

Creme – en blanding af fedt og vand
En creme består af en fedt-fase og en vand-fase som varmes op hver for sig og blandes sammen, når de er varme. I fedtfasen er der fedtstoffer, olier og stoffer som opløses i fedt. I vandfasen er der vand, udtræk af urter og andre stoffer som kan opløses i vand, f.eks. glycerin, borax og honning

I nogle cremer er der en tredje fase, så først tilsættes når cremen er kølet af. Det er stoffer som fordamper let, f.eks. tinkturer og urte- eller blomsterolier.

Rynket rose
Du kan bruge rynket rose, som både er hadet og
elsket, da den breder sig meget med rodskud.
Foto: Malene Bendix.

Vi tager det trin for trin:

1) Vand-fasen
Det første du skal gøre er at lave dit eget rosenvand:

• Pluk en lille skål kronblade af røde roser – eller af vilde roser.
  • Kog vand i en gryde i 10 minutter.
  • Hæld kogende vand over kronbladene, så det lige dækker og lad det trække køligt en nat.
  • Si roserne fra og hæld dit rosenvand på en lille flaske.

Vandfasen består af:

• 70 gram rosenvand
  • 1 knivspids borax (husk at benytte handsker, når du arbejder med borax. Få hjælp af en voksen)

Varm vandfasen i en gryde til den er godt varm. Den må højst blive 80 grader.

2) Fedt-fasen
Fedt-fasen består af:

• 20 gram bivoks
  • 90 gram olivenolie
  • 2 spiseskefulde kakaosmør

Bland olivenolie, kakaosmør og bivoks og smelt det i en gryde over svag varme. Rør i det hele tiden. Fedtfasen må højst blive 70 grader varm.

3) Bland vand + fedtfase
Tag begge gryder af varmen. Stil gryden med fedtfasen et fast sted. Hæld nu ganske langsomt – næsten dråbe for dråbe – vandfasen over i fedtfasen. Rør hele tiden rundt i fedtfasen mens du hælder. Rør vandret med et spiral-piskeris. Ikke lodret - så kommer der luft ned i cremen. Når hele vandfasen er hældt over, skal du blive ved at røre i cremen, mens den køler af. Cremen vil bliver blank og tyk, mens du rører. Det kan godt tage 10 – 20 minutter.

4) Til sidst dråber
Når cremen er omkring 25 grader kan du hælde tredje fase i:

• 20 dråber benzoetinktur (et alkoholudtræk af harpiks fra det indiske benzoetræ, der virker konserverende, så cremen ikke bliver dårlig)
  • Evt. 5 dråber rosen-geranium-olie.

Rør dråberne godt ud i cremen.

5) Rosencreme på glas
Fyld cremen på et mørkt glas med låg, som du har skoldet med kogende vand. Tegn en flot etiket til din rosencreme og giv rosencreme til en dame du kan lide.

Æblerose knop
Knop af æblerose.
Foto: Malene Bendix.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.