Snobrød

Sådan laver du snobrød.
Barn ved bål med snobrød

Lidt om

Snobrød er en af de mest almindelige bålretter. Du har garanteret også prøvet at lave det – ellers er det på tide. Her får du en god opskrift, og nogle ideer til hvordan du kan pifte dit snobrød lidt op.

Tænd allerførst et godt bål der kan give mange gløder. Det tager cirka en time om at brænde ned til de gløder der er så gode at bage på.

Derpå til bageriet:

• Rør gæren ud i lunkent vand, og tilsæt saltet.
  • Hæld næsten alt melet i, og ælt dejen - først med en grydeske eller en gren – og til sidst med hænderne – til den bliver fin og glat. Hvis den stadig er for klistret – så tilsæt lidt mere mel.
  • Dæk dejen til med et viskestykke, og lad den stå lunt og hæve i omkring en halv time.

Find en snobrødspind, og afbark og spids den ene ende. Pinden må gerne være lang så du ikke skal sidde helt inde i bålet. Tag en klat dej, og rul den til en lang pølse. Sno pølsen rundt omkring pinden. Husk – jo tyndere brød, desto hurtigere bliver det bagt.

Så skal snobrødet bages, og det er her at din tålmodighed skal stå sin prøve. De fleste af os stikker bare brødet ind i nærmeste flamme – og sidder fem minutter efter og skraber på en kulsort klump der stadigvæk har dej i midten. De mere tålmodige holder snobrødet over nogle gløder så det hæver, og bager det stille og roligt lysebrunt og lækkert. Det tager omkring et kvarter – og det kræver stor ro og buddhisme – men det er det hele værd.

Tips:
Prøv også

• Pølse-snobrød: Sæt en pølse på pinden, og sno snobrødesdej rundt om den.
  • Oste-snobrød: Bland 100 gram revet ost i snobrødsdejen, og bag den med.
  • Marmelade-snobrød: Kom marmelade ned i hullet, når snobrødet er bagt.
  • Krydder-snobrød: Kom krydderurter ned i snobrødsdejen, f.eks. skovsyre, oregano, timian, hvidløg, kommen.
  • Skinkesnobrød: Kom skinke i små tern i dejen og bag den.

Hvis I ikke får bagt alt dejen på pinde, kan I lave små flade boller, og bage dem på varme sten i bålet.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.