Sy en jagttaske

Sy en jagttaske, der kan bruges til en klassejagt - eller som felttaske, når eleverne bliver undervist i naturen.

Piger med jagttasker. Foto: Eva Kristensen.

Kort om forløbet

Eleverne syr en jagttaske af camouflagestof med udgangspunkt i et fast taskemønster, der er udført efter inspiration af en rigtig jagttaske i kernelæder - men med mulighed for individuel dekoration på taskens klap. Dekorationen kan være tekstiltryk, broderi eller andet, som udspringer af elevernes fantasi.
 

Formål

  • at eleverne tilegner sig viden om traditionel brug og udformning af jagttasker og blive bevidste om sammenhængen mellem design og funktion,
  • at eleverne udvikler deres kendskab til forskellige materialer og teknikker, således at de bliver i stand til at fremstille et produkt, som er hensigtsmæssigt i forbindelse med jagt og/eller anden aktivitet i naturen,
  • at eleverne lærer at overskue en arbejdsgang,
  • at eleverne lærer at arbejde med dele af den tekstile designproces – her i forbindelse med klappens dekoration,
  • at eleverne arbejder eksperimenterende – her inden for et relativt afgrænset område.
Foto: Eva Kristensen
Her er den færdige jagttaske, som eleverne kan sy og bruge til ture i felten.
Foto og udførelse: Eva Kristensen.

Undervisningsforløbet kan anvendes fra 4. til 10. klasse, men kræver at eleverne har et elementært kendskab til håndtering at mønstre og brug af symaskine.
 

Forberedelse

Her er forskellige muligheder for forberedelse:

  1. Som optakt til emnet kan klassen evt. få besøg af en jæger i ”fuld uniform”, som i praksis kan demonstrere jagttaskens forskellige funktioner. Desuden kan eleverne få til opgave at undersøge andre former for jagttasker, herunder begrundelse for evt. forskelle.
  2. Hvis det er svært at få fat på en jæger, kan eleverne også bruge kopiarket "Jægerens udstyr" og undersøge, hvad jægeren har med på jagt.
  3. En tredje mulighed er at klassen kan undersøge begrebet tasker generelt. Hvad er en taske og hvad skal den kunne? Hvilke forskellige funktioner kan tasker have? Eleverne kan tage alle mulige forskellige tasker med hjemmefra – og sammenligne og diskutere form og funktion ud fra dem.

Evt. kunne der i grupper udarbejdes plancher til inspiration for hele klassen.
 

Sådan gør du

Mønster og klip
Tegn og klip mønsterdelene efter diagrammet. Hver tern er = 2 x 2 cm. Mønsterdelene er incl. 1 cm sømrum.

Mønster af Eva Kristensen
Mønster
Foto: Eva Kristensen.
Mønsterdel 1 = klap og bagside af tasken.

Klippes: 1 x camouflagestof – 1 x forstof – 1 x viledon

Mønsterdel 2 = Forreste del af tasken.
Klippes: 1 x camouflagestof – 1 x forstof.

Mønsterdel 3 = bund og sidestykke.
Klippes: 1 x camouflagestof – 1 x forstof.

Skulderrem klippes 120 cm. x 12 cm.

Evt. stropper klippes: 30 x 4cm. (Sy stropperne ret mod ret og vend dem. Sy en nøglering fast i begge ender.

Tværbånd til stropperne klippes 40 x 5 cm. (syes og vendes).

Sådan syr du din jagttaske - trin for trin

1) Design klappen
Tag mønsterdel 1 og udfør dit eget udsmykningsdesign på klappen. Nedenfor er tre forskellige ideer til teknikker - og her er det kun fantasien der sætter grænser:

Foto: Eva Kristensen
Her er brugt skabelontryk i forskelige farver med blomsterskabeloner.
Foto: Eva Kristensen.
 
Vaskeægte jagtudsmykning
Stiliserede gevirer - duppet på en udskåret skabelon med svamp.
Foto: Eva Kristensen.
 
Foto: Eva Kristensen
Her er to ideer til broderiudsmykning på klappen. 
Foto: Eva Kristensen.
  • Stryg viledon på vrangsiden af forstoffet
  • Placer camuflagestoffet oven på forstoffet, med retsiderne ud.
  • Ri eller sy rundt i den yderste kant.

2) Sy Forside og bund- og sidestykke sammen
Sy mønsterdel 2 og 3 sammen fra A til B og C på camouflagestof og på forstof.

Foto: Eva Kristensen
Sy forsiden sammen med det lange bund- og sidestykke.
Foto: Eva Kristensen.

   3) Sy skulderrem sammen og på 

  • Sy skulderremmen sammen, ”ret mod ret”.
  • Vend remmen og pres sømmen.
  • Sy remmen fast til taskens øverste del af sidestykket, fra A til D og fra C til F.
Foto: Eva Kristensen
 Sy skulderrem sammen - og sy den på tasken.
Foto: Eva Kristensen.
    

4) Sy foer og yderstof sammen

  • Sy foer og camouflagestof sammen, ret mod ret, i den øverste kant fra D til A – C og F. 
  • Klip hakker i den øverste kan, så den ikke trækker når den vendes.
  • Vend og sy en stikning i den øverste kant for at holde foret på plads.
  • Sy eller ri tasken og foret sammen i den åbne kant.
 Foto: Eva Kristensen
Her er det grønne foer syet sammen med camouflagestoffet - ret mod ret. Med saks klippes hakker i den øverste kant. Foto: Eva Kristensen.

 5) Sy resten af tasken sammen og gør færdig

  • Sæt nu taskedelene sammen, så D – E og F er placeret oven på hinanden.
  • Zig – zag delene sammen.
  • Tværbånd med stropper syes evt. på ved A og C.
  • Sy skråbånd hele vejen rundt om kanten.
Foto: Eva Kristensen
Detalje med tværbånd og stropper.
Foto: Eva Kristensen.

Hvis tasken skal kunne lukkes, kan du evt. sy et stykke rivbånd på - eller sætte en trykknap eller  en sjov knap i, som f.eks. kunne være noget der er fundet ude i skoven, (en pind du har snittet, en lille kogle, en knogle fra et dyr – eller noget andet).

Afslutning på forløbet
En god afslutning på forløbet kunne være, at klassen konkret fik mulighed for at være klappere på en jagt, eller at eleverne fik mulighed for at møde den lokale jagtforening og på den måde kunne demonstrere og fortælle om deres produkt for fagfolk. Se hvordan du organiserer en jagt i kerneforløbet "På jagt med Skoven i Skolen". 

 

Baggrund

Lidt om jagttasker
Jægerens udstyr består bl.a. af felttøj, der falder ind i naturen, gode støvler, skydehandsker, hvor skydefingeren kan gøres fri, patronbælte, jagtvåben, kikkert, kniv, rygsæk, fuglegalge, lokkefugle og så - en jagttaske.

Jagttasken er et helt klassisk tilbehør til jægerens udrustning. Her kan han have de vigtigste ting som madpakke, lommelærke, regnfrakke, patroner mm. lige ved hånden. Den klassiske jagttaske har flere rum. Patrontasken har derimod kun et rum.

Foto: Eva Kristensen
Her er en helt almindelig jagttaske, som dem jægerne har med på jagt. I stropperne kan der hænge fuglevildt.
Foto: Eva Kristensen.

Lidt om tasker
Fra tidernes morgen, har mennesket brugt en form for tasker. De første var sikkert en simpel pose af skind med huller i kanten, der blev holdt sammen af en læderstrimmel og brugt til opbevaring af mad og flint.

Tasken har op gennem tiden, været brugt af både mænd og kvinder, så de kunne medbringe forskellige brugsting og til omkring det 16. århundrede, var der ikke stort forskel på mandens og kvindens taske. Derefter blev tasken mere pyntet og forskelligartet. Små fine modeller var tegn på velstand - og store klodsede tasker, båret tværs over kroppen antydede en dag med hårdt arbejde og var forbeholdt bønder. 

Omkring 1800 tallet så ”håndtasken” dagens lys, og derefter udviklede der sig en verden af tasker for især kvinder - og tasken har op til vores tid udviklet sig til ikke bare at være til opbevaring, men også ikon og statussymbol, som en del kvinder går op i at have mange af. Tænk blot på diverse designede tasker fra Chanel – Dior – Louis Vuitton – Constance – Gucci – Calvin Klein – Jean Paul Gaultier – Prada – Lacroix, bare for at nævne nogle af de mest kendte. Måske er det meget godt for eleverne at prøve at sy deres egne.

Hvem, hvad, hvor

Fag:Håndarbejde
Klasse:4. - 6. klasse, 7. - 9. klasse
Sted:By og kultur, Skov
Årstid:Forår, Sommer, Efterår, Vinter

Grej

Til en taske:

  • Camouflagestof: 120 cm. x  40 cm.
  • Forstof: 60 cm. x  40 cm.
  • Viledon (kraftig vliseline): 40 cm. x  28 cm.
  • Skråbånd: ca. 125 cm.
  • En rulle ternet mønsterpapir  med  2 cm. x 2 cm. tern
  • Evt. 8 nøgleringe.

Materialerne forhandles i de fleste stofforretninger og i hobbyforretninger. Stoffet på billederne er købt hos Stof og Stil (www.stofogstil.dk).

Tid

Der skal bruges ca. 12-14 lektioner til den praktiske udførelse af tasken.

Undervisningsmål

Relaterede Fælles Mål for håndarbejde bliver sat ind her, når de nye Fælles...

Relaterede Fælles Mål for håndarbejde bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.

Kolofon

Forfatter og foto: Eva Kristensen, Håndarbejdslærer på Skanderborg Realskole og Kasserer i Danmarks Håndarbejdslærerforening.

Redaktør: Malene Bendix.

 

Kommentarer