Astronomi i dagslys

Hvis solen var en tennisbold... Lav en model af solsystemet og undersøg afstanden mellem planeterne.

Indrømmet - det er svært at se - men her er en planetsti - som viser afstanden mellem planeterne.

Kort om forløbet

Afstande i universet kan være meget svære at forstå. Når solsystemet er vist i en bog, kan alle planeter være på en side - det kan de ikke i virkeligheden!

Denne øvelse giver en fornemmelse af størrelsesforholdene i virkeligheden. Eleverne skal konstruere en model af solsystemet i det rigtige størrelsesforhold.
 

Forberedelse

Rammer
Forløbet her kan genneføres hele året, men det bør kobles sammen med astronomi udendørs, som fungerer bedst fra oktober til marts, hvor nattehimlen er mørk - og man kan se stjerner og planeter. Denne del af astronomien kan fint fungere inde i klassen som oplæg til udendørs astronomi.

Undersøg himmellegemer
Eleverne finder på nettet - eller et så antikvarisk sted som i bøger - diametrene på solen, planeterne og månen samt afstandene mellem dem. Her er en tabel med nogle af tallene:
 
 
 
Middelradius
(i km)
Middelafstand fra solen
(i mio. km)
Omløbstid om solen
(i døgn)
Solen
695000
 
 
Merkur
2439
57,9
88
Venus
6051
108,2
225
Jorden
6378
149,6
365
Månen
1738
0,4*
27,3*
Mars
3397
227,9
687
Jupiter
71398
778
4333
Saturn
60000
1429
10753
Uranus
25400
2870
30660
Neptun
24300
4497
60225
*Månens afstand og omløbstid er sat i forhold til jorden. (Kilde: Gymportalen.dk )
 

Sådan gør du

Nu skal I lave en model af et solsystem, så I kan få en fornemmelse af størrelsesforhold mellem himmellegemerme. Tennisbolden er solen.

  • Slå diametrene op for solen, planeterne og månen - eller se dem i tabellen ovenfor.
  • Mål diameteren på en tennisbold.
  • Beregn størrelsesforholdet mellem solen og tennisbolden.
  • Find afstanden fra solen til jorden.
  • Regn ud hvor mange meter det svarer til, når I bruger målestoksforholdet mellem sol og tennisbold.
  • Bind sejlgarn om tennisbolden og lav en knude, hvor jorden skal være.
  • Regn ud hvor stor jorden skal være - det svarer ca. til hovedet på en nipsenål.
  • Regn tilsvarende afstanden fra jorden til månen ud og find ud af, hvor stor den skal være.

På den måde kan I bygge jeres eget solsystem i det rigtige størrelsesforhold.

Hvor langt borte er Mars fra tennisbolden? Mars størrelse svarer omtrent til en marmorkugle (hvis den slags eksisterer endnu).

Når I kommer til Jupiter, er I nødt til at bevæge jer udenfor klasselokalet - den ligger og rumsterer 217 meter fra tennisboldsolen - hvis jeg altså har regnet rigtigt! Her kan I jo passende sætte en pæl.

Helt galt bliver det, når vi kommer til Solens nærmeste nabostjerne, Alfa Centauri. Her er I nødt til at rejse helt til Madrid, eller et andet fjernt sted med samme afstand fra os!

Hvis I magter det helt store spring, kan I lige regne ud, hvor på snoren den nærmeste nabogalakse skal placeres... Den ligger et sted ude i nærheden af Jupiter!

Planetsti
I kan også lave en planetsti langs en vej, men her skal I nok bruge noget mindre end en tennisbold som sol, hvis I vil undgå at skulle flere kilometer væk fra skolen.

Før eller efter denne øvelse, kan I gå ud i natten og kikke på planeter og månen mm.
 

Læs mere

Her er tiden løbet fra at angive links, som ændres hele tiden. Man googler bare de forskellige nøgleord. Det har eleverne allerede gjort, mens min generation forsøger at bladre os frem til relevante links! Her er dog et enkelt godt et: www.rummet.dk/solsystemet.

Her på Skoven i Skolens hjemmeside har vi skrevet om, hvordan man kan lave en vellykket astronomiaften (se nedenfor).

Læs også NaturskolebogeN, som kan bestilles på www.viborg.dk/naturskolen.

Hvem, hvad, hvor

Fag:Natur/Teknik, Fysik/Kemi, Matematik
Klasse:4. - 6. klasse, 7. - 9. klasse
Sted:By og kultur
Årstid:Efterår, Vinter, Forår

Grej

  • En regnemaskine
  • En tennisbold
  • Et målebånd
  • En rulle sejlgarn
  • En nipsenål
  • En knappenål

Tid

1 - 2 timer

Undervisningsmål

Relaterede Fælles Mål for natur/teknik bliver sat ind her, når de nye Fælles...

Relaterede Fælles Mål for natur/teknik bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.

Kolofon

Forfatter: Jens Frydendal, Naturskoleleder, Naturskolen i Viborg Kommune, jf3@viborg.dkwww.viborg.dk/naturskolen

Tegner: Eva Wulff (Tegning kommer)

Redaktør: Malene Bendix

Kommentarer