Nature as a learning tool in the public school system

- a case study on Albertslund Municipality. Speciale af Lærke Heimdal Holm, Faculty of Science, Københavns Universitet.

Udeskolebørn med vandrestave.

Find speciale

Du kan finde speciale + appendix her. Specialet er skrevet på engelsk. Appendix indeholder interviews med lærere på dansk.

Resume

Dette speciale handler om hvordan naturen kan bruges som et lærings redskab for lærerne. Der er mange fordele ved at bruge naturen, det kan hjælpe børn der har problemer med at sidde stille i skolen og hører efter. Naturen kan hjælpe med børns udvikling og give dem en god kontakt med naturen men også med deres medmennesker.

Lærerne har forskellige barriere mod at bruge naturen, de anerkender vigtigheden af at bruge naturen, men har problemer med at se hvordan de kan bruge den mere. Barriere er uddannelse, sikkerhed, kommunikation og alderen på børnene. De vigtigste er kommunikation og sikkerhed. Kommunikationen mellem kommunen og lærerne kunne være bedre, dette vil kunne hjælpe på hvordan lærerne bruger naturen, de ville føle sig mere sikre hvis de følte kommunen lyttede til dem. Det kunne være ved at de kunne få en ekstra lærer med på tur når de forlader skolen. Kommunikationen mellem naturskolen og lærerne, lærerne føler sig ikke sikre på hvordan de kan bruge naturen og derfor bruger de ikke naturskolen så meget som de gerne ville. Naturskolen i Albertslund fungere en smule anderledes end andre naturskoler, den er til for at hjælpe logistikken, ikke for at undervise eleverne. Her kunne det hjælpe hvis lærerne kunne komme på kurser så de kunne lærer hvordan de kunne bruge naturen selv, naturskolen er villige til at udbyde disse kurser.

Grundlaget for bedre kommunikation skal bygges på en fælles forståelse for hvad der kan lade sig gøre, dette vil den nye naturvejleder forhåbentlig kunne hjælpe. Personen skal først og fremmest sørger for at forstå hvad det er lærerne har brug for og derfor bygge kurserne om omkring det. Hvis lærerne så på samme tid kan få hjælp når de tager på tur, så vil det gøre en stor forskel for lærerne, og de ville være i stand til at bruge de muligheder de har bedre.

Hvem, hvad, hvor

Klasse:Lærere

Kolofon

Forfatter
Lærke Heimdal Holm

Academic advisor
Tove Enggrob Boon

Udgivelse
Faculty of Science
University of Copenhagen
2014

Kommentarer