Førstehjælp i naturen

Førstehjælpens 4 hovedpunkter, livredende førstehjælp A(airways) B(breathing) C(circulation), Chain of survival, APP´s: 112 og Hjertestarter, Kuldepåvirkning, Blødninger, Forbræninger, Ulykke forårsaget af dyr.
Bliv klar til førstehjælp i naturen!

Kontakt og lav aftaler med førstehjælpsinstruktør

Opgaven

Dette undervisningsforløb er en del af Nationalpark Mols Bjerges Junior ranger-uddannelse, hvor eleverne skal arbejde med natur, landskabskultur, friluftsliv, at guide i naturen og meget andet.
Uddannelsen er for folkeskolens 7.-9. klasse, og skolerne kan oprette ”Junior ranger” som valgfag i samarbejde med Nationalpark Mols Bjerge.
Forbilledet er det koncept, som er lavet i den europæiske sammenslutning af nationalparker, Europarc.
Når eleverne har deltaget i alle forløbene, skal de tage en slags eksamen, hvorved de officielt bliver junior rangers. Der er desuden en årlig camp et sted i Europa, hvor junior rangers fra hele Europa mødes.

I samarbejde med førstehjælpsinstruktør planlægges undervisningen og de cases, som eleverne skal deltage i.

Temaer for undervisningen:

• Førstehjælpens 4 hovedpunkter
  • Livredende førstehjælp A(airways) B(breathing) C(circulation)
  • Chain of survival
  • APP´s: 112 og Hjertestarter
  • Kuldepåvirkning
  • Blødninger
  • Forbræninger
  • Ulykke forårsaget af dyr (insekter, hugorm, hunde, heste, køer)