Kom og køb - handel i det gamle Vorupør

Besøg Vorupør Museum og hør om livet i gamle dage, hvor fiskerne gik fra hus til hus og solgte deres fangst.
Fisker fra det gamle Vorupør. Foto: Nationalpark Thy.

• Besøg evt. Vorupør inden.
  • Beslut, hvornår I vil besøge Vorupør Museum og book et besøg.
  • Print samtalekortene ud.

Opgaven

I 1800-tallets Vorupør havde man ikke store forretninger hvor man kunne købe de varer man skulle bruge. Man havde heller ingen penge. Til gengæld havde man nogle produkter, som man kunne sælge - eller bytte sig til andre ting med.
Landingspladsen i Vorupør mindede om en markedsplads. Når fiskerne kom ind gik konerne i gang med at slagte fangsten. Samtidig indfandt køberne sig på stranden, og bød på de fisk de var interesseret i. Køberne betalte med andre varer, som fiskerne manglede. Børnene får ved besøget på Vorupør Museum en forståelse af handelen i Vorupør i 1800-tallet - og handel i gamle dage generelt.

Det er godt hvis I tidligere har besøgt landingspladsen i Nørre Vorupør, så børnene har ”et billede” af hvad det er, og evt. har set små både gå ud eller komme ind. En del børn har sikkert været i Vorupør om sommeren, og set turister købe fisk af de lokale fiskere, når de lander med de små pramme.

Hjemme
Tal om handel i dag:

• Hvad handler vi med i dag?
  • Hvilke varer, tror I, kommer fra Danmark og hvilke varer, tror I kommer fra udlandet?
  • Hvordan kommer varerne til og fra Danmark i dag?

Tal om handel i 1800-tallet:

• Læg de otte samtalekort i en bunke og lad børnene skiftes til at trække et kort. Brug den lille tekst som udgangspunkt for jeres snak. Kom gerne vidt omkring i forhold til forskellige handelsskikke forskellige steder i verden. Lad børnene fortælle om deres egne oplevelser med handel, uanset om det drejer sig om markeder i fremmede lande eller internetauktioner.

På Vorupør Museum

• Aktiverende og inddragende rundvisning i udstillingen. Børnene ser nogle af de redskaber fiskerne brugte, og hører om hvordan fisken blev forarbejdet. Hvem bestemte og hvad gik menneskene klædt i? Børnene taler om handelsvarer og der kan opbygges et form for rollespil, hvor børnene spiller hhv. køber og sælger og skal prutte om prisen.
  • Lad evt. børnene tage fotos, som de kan bruge til at fremstille en fotobog med tekst på om besøget i 1800-tallets Vorupør.
  • Efter rundvisningen er der mulighed for at gå på opdagelse  i udstillingen på egen hånd, samt spise madpakker. (Er ikke medregnet i tiden).

Hjemme igen

• Snak om besøget på Vorupør Museum.

Børnehaver

• Børnene kan lave små tegninger, malerier eller skulpturer, som viser noget om handel.
  • Børnene kan lege og dramatisere små handelssituationer.

Skoler

• Lad eleverne lave en lille bog fra besøget på Vorupør Museum. Lad dem tage fotografier under besøget og brug dem i bogen. Under hvert billede skrives en lille tekst. Brug gerne "Vorupør-udtryk" som børnene samler op undervejs ved besøget.
  • Børnene kan lege og dramatisere små handelssituationer (kan udvides til noget rollespil).

Historie efter 4. klasse:

• Eleven kan opnå viden om historie gennem brug af historiske scenarier.
  • Eleven har viden om historiske scenarier.

Billedkunst efter 2. klasse:

• Eleven kan fremstille digitale billeder.
  • Eleven har viden om digital fotografering.

Matematik efter 3. klasse:

• Eleven kan foretage enkle beregninger med naturlige tal.
  • Eleven har viden om strategier til enkle beregninger med naturlige tal.

Børnehaveklasse - aktiviteten træner børnene i:

• Krop og bevægelse
  • Matematisk opmærksomhed
  • Naturfaglige fænomener
  • Sprog

Børnehave - aktiviteten træner børnene i:

• Barnets alsidige personlige udvikling
  • Krop og bevægelse