Naturlege ved Lodbjerg Fyr

Find aktivitetsark til 10 naturlege med førskolebørn ved Lodbjerg Fyr.
Pige med terning. Foto: Nationalpark Thy.

Læs aktivitetskortene. Print de aktiviteter ud, som I vil lave i Lodbjerg. Medbring evt. målebånd og terninger til de aktiviteter, hvor det er nødvendigt.

Opgaven

I området omkring Lodbjerg Fyr, er der mulighed for mange forskellige aktiviteter. Legene har fokus på at opleve naturen og lære noget om nogle af de arter, der lever i Nationalpark Thy.

Aktiviteterne giver mulighed for at komme udenfor, træne sanser, forbedre motorikken og lege sammen. Derudover giver det en fin indgangsvinkel til udstillingen på fyret.

Hent alle aktiviteterne under ”Arbejdsark”. Der er en printvenlig udgave og en med fotos og farver.

Aktiviteterne findes fra 2020 også i fysisk form i ”lånerygsække” i Hønsehuset på Lodbjerg Fyr, hvor alle kan komme og prøve aktiviteterne. Vi anbefaler dog at I selv medbringer printede aktivitetskort samt materialer til aktiviteterne. Så er I sikre på, at der ikke mangler noget, eller at andre har lånt rygsækkene, når I vil bruge dem.

Når I ankommer til Lodbjerg Fyr kan I bruge Hønsehuset som base. I Hønsehuset er det muligt at spise madpakker i tørvejr og i læ. Hvis det er koldt, kan I tænde op i brændeovnen.

Udvælg hvilke aktiviteter I vil lave. Følg instrukserne på det enkelte aktivitetskort.

Som opsamling på aktiviteterne kan I tale om, hvilke lege I har prøvet, og hvad har I lært fra de enkelte lege. Måske giver det også mening, at tale om hvordan naturen er omkring fyrtårnet, og hvad kunne I se i udstillingen?

Alle seks læreplanstemaer for førskoleområdet er i spil:

• Alsidig personlig udvikling
  • Natur, udeliv, science