Stenbingo på stranden

Eleverne skal finde alle sten på bingopladen og dermed blive bevidst om diversiteten af sten.
Tag et slag stenbingo og lær om de mange sten, som du kan finde i nationalparken. Billede: Nationalpark Skjoldungernes Land.

Materialer til denne aktivitet ligger i nationalparkens blå grejkasser rundt omkring Roskilde Fjord. Her findes bingoplader og grej til at gå på jagt efter sten. Der findes også bestemmelsduge for bjergarter, som I kan bruge til at bestemme svære sten. Det anbefales, at I hjemmefra har arbejdet med geologi og forskellige stentyper.

Opgaven

Eleverne skal finde alle sten på bingopladen og dermed blive bevidst om at sten er forskellige, og fortæller en historie om forskellige geologiske processer og bjergarter.

Eleverne inddeles i grupper af 3-4 elever, som hver får udleveret en bingo-plade. Det gælder nu, for grupperne, om at få pladen fuld og kunne vise det i fotobakken. Efter et passende tidsinterval samles alle grupper med deres bakker. Her kan i gennemgå stenene og snakke om hvordan sten bliver dannet og hvordan stenene er endt her på kysterne i Danmark.

Kan suppleres med opgaver