Tjek en blåmusling

Indsaml blåmuslinger og kig nærmere på deres indre.
Find og undersøg blåmuslinger i nationalparken. Foto: Nationalpark Mols Bjerge.

• Tjek gode steder for indsamling – fx Nappedam og Ebeltoft Lystbådehavn, Femmøller Strand.
  • Tjek placering af køkkenmøddinger
  • Tjek nuværende muslingehaver.

Opgaven

Blåmuslingen har en vigtig funktion i havet idet den filtrerer vandet for mikroskopiske alger og dermed er med til at holde fjorde og bugter klarvandede.

Indsamling af blåmuslinger.

Det er let at komme til fastsiddende blåmuslinger - de kan løsnes fra underlaget og tages op med hænderne eller forsigtigt skrabes af med en metalketsjer. Vær varsom, så skallerne ikke går i stykker og tag ikke flere end nødvendigt.

Muslingerne kan sagtens leve uden vand (og dermed ilt) i en periode men hav en spand eller et akvarium med friskt havvand klar til at lægge de indfangede muslinger i. Muslinger ånder ved gæller - tager ilten fra vandet - og har derfor behov for at være dækket af vand.

Stil blåmuslingerne ude af direkte sol, da lunt vand kan indeholde mindre ilt og samtidig øges muslingernes iltbehov (højere stofskifte).

Dette skal du bruge
Indsamling af blåmuslinger:

• Metalketsjer/hænder
  • Lille akvarium med frisk havvand

Tjek blåmuslingen:

• En stor blåmusling
  • En stor flad skål – fx en stor petriskål, der kan indeholde både blåmusling og havvand
  • Frisk havvand
  • En pincet
  • Papir og blyant
  • Kamera/iPad

Kig godt på blåmuslingen, mens den ligger lige dækket af vand. Der er nogle ringe/fure i skallen. Diskuter hvad de er.

Lav en skitse/tegning af den åbne musling og de dele, den indeholder. Forsøg at sætte navne som kapperand, gælle, lukkemuskel, fod, byssustråde på delene på din tegning.

Tag billeder med kamera eller iPad

Forsøg at få din skygge til pludselig at falde på den åbne musling. Beskriv hvad der sker.

Blåmuslinger kan registrere lys/mørke. Den har celler siddende langs kapperanden, der følsomme overfor lys. Se om du kan finde disse lysfølsomme områder.

Diskuter hvorfor det er en fordel for blåmuslingen at den lukker, når der falder skygge.

Forslag til evt. videre arbejde:

Arbejd med muslingen som vigtig ressource gennem tiden. Besøg fortidens køkkenmøddinger fx oppe ad kystskrænten fra Egens Havhuse og nuværende muslingehaver i området.

Kan suppleres med opgaver

Læringsmål:

• Eleverne får kendskab til muslingers anatomi og levevis
  • Eleverne får viden om muslingen som ressource før og nu