Battle - et kampspil i skoven

Tag i skoven og kæmp med kugler eller sværd.

Battle i skoven.

Kort om forløbet

Battle er kamplege med højt aktivitetsniveau, hvor alle kan være med. I Battle arbejder deltagerne sammen og får forståelse for fairplay. Kampmomentet får eleverne til at bruge deres kroppe fuldt ud, og træner mod, strategi, smidighed og styrke, bare fordi det er sjovt.
 

Formål

  • at eleverne får mulighed for at opleve legen, kampen og mestringen i idrætten
  • at eleverne udvikler deres personlige, sociale og kulturelle identitet
  • at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder der sætter dem i stand til at:
    • anvende grundlæggende bevægelsesfærdigheder som løb, spring og kast.
    • afprøve og udvikle idrætslige lege og spil.
    • indgå i et forpligtigende fællesskab i forbindelse med idrætsudøvelse.
    • forholde sig til fysiske og psykiske reaktioner der opstår i med- og modspil i konkurrencer.
    • forholde sig til fairplay og tolerance.
    • forholde sig til udviklingen af normer og værdier i dansk idrætskultur.
       

Forberedelse

Battle er kamplege hvor deltagerne kæmper mod hinanden i hold, stammer eller hære. Der er mange forskellige former for Battle – afhængigt af hvilke redskaber og hvilken kampform I vælger at bruge – og I er selv med til at udvikle spillet. Grundlæggende skal et antal hold kæmpe mod modstanderholdene med redskaber, I selv har lavet. Disse redskaber kan være:

1) Kugler
Med kugler som våben er battle ligesom en sneboldkamp, I bruger bare hjemmelavede kugler i stedet for snebolde. Kuglerne laver I af avispapir som I vikler ind i pakketape, så de bliver faste og fylder en håndfuld. Til udendørs brug skal det yderste lag tape være rødt eller lignende, så kuglerne er nemme at finde igen. Tre avissider giver kugler af en god størrelse, hårdheden kan reguleres med tapen.
Se reglerne for battle med kugler nedenfor i ”Sådan gør du”.

2) Sværd
Hvis I vil kæmpe med sværd, skal I lave nogle bløde men alligevel stive sværd som I ikke kan slå hinanden for hårdt med. Sværdene skal kunne markere slag, men det må ikke gøre ondt at blive ramt.

  • I kan lave sværdene af isoleringsrør af skum (kan købes i en tømmerhandel) der er omviklet med gaffa (se tegning). Sæt en kort træpind i enden af røret som håndtag.
  • I kan bruge lange paprør fra tæpper eller plakatrør, der er omviklet med tape (se tegning).
  • I kan lave rollespilssværd af f.eks. bambuspinde der er beklædt med soveunderlag som I har skåret til i den rigtige sværd-form, og tapet fast på pindene. Saml sværdet ved vikle sølvfarvet gaffatape rundt om det hele – gerne i mindre stykker.
  • En sidste, men dyrere mulighed kan være at købe et antal, pomfritter eller Aqua Orme af den slags som findes i svømmehallen. Disse kan købes hos de fleste idrætsudstyrsfirmaer, og koster omkring 50 kr. stk. Af hver af disse skumrør, kan der ved at dele dem på midten, blive to sværd. Disse skumpølser er ideelle, da de er særdeles holdbare, og har en rigtig god stivhed. Til gengæld er prisen forholdsvis høj, og glæden ved selv at fremstille sværdene forsvinder.

3) Skjolde
Både med kugler og sværd kan det være en fordel at have et skjold. I kan lave skjolde af pap og tyndt krydsfiner til at beskytte jer med (se tegning). Klips læderstrimler bagpå pladen, så man kan holde skjoldet på armen. Mal skjoldene så de ser flotte ud - evt. med holdets eller stammens mærke.
Se grundreglerne for sværd-battle i “Sådan gør du”, nedenfor.

4) Faner
Kampen i Battle kan gå ud på at beskytte sin egen fane - og stjæle de andres. Fanerne er stof i forskellige farver, klipset fast på pinde eller grene. Der skal være én fane pr. hold.

5) Mærker, overtrækstrøjer eller dragter
Hvert hold eller stamme kan vælge at bære et mærke der viser at de hører sammen. Det er dog ikke nødvendigt.

Klassen forbereder sig
Aftal med klassen hvordan jeres Battle-spil skal være. Vælg kampform. Gennemgå reglerne sammen - og snak om hvilke I vil bruge, og om der evt. er noget der burde ændres. Find ud af hvor mange hold I skal være - og lav sammen våben og faner.
Forbered klassen på at de skal møde i træningstøj eller tøj der gerne må blive beskidt, og sko der er gode at løbe og klatre i.
Husk klassen på at tage godt med vand, mad og frugt eller kiks med.

Kampområde i skoven
Find et område i skoven der egner sig til den kampform I har valgt. Det skal ikke være for tæt bevokset – og gerne med naturlige afgrænsninger (grøfter, søer, veje, brandbælter, skift i bevoksning osv.) og så må der gerne være gemmesteder. Hvis I skal bevæge jer udenfor vej og sti i private skove, skal I spørge skovejeren om lov først.
 

Sådan gør du

Kridt banen op
I skoven aftaler I først hvilket skovområde I spiller på. Sørg for at alle har forstået hvordan det er afgrænset.

Lav hold
Find ud af hvor mange hold I vil være, og hvordan de skal se ud. Normalt er det mest overskueligt at være mellem to og fire hold. Det er vigtigt at blande eleverne, så forskellige mennesketyper kommer på hold sammen. Det giver holdene større fleksibilitet og muligheder. Og det giver den enkelte mulighed for at prøve sig selv af i nye sammenhænge.

Gør jer klar
Alle gør deres våben klar. Hvis I har valgt kugler som jeres våben, får hver deltager f.eks. 3-7 kugler. Under kampen kan man samle andres kugler op fra skovbunden og skyde med dem. Har I valgt sværd, gør hver deltager sit sværd klar.

Aftal reglerne for hvordan man kæmper, dræber og dør. Hvis I bruger kugler, aftaler I at en kugle der går direkte fra hånd til krop er dræbende. Man mister altså et liv, hvis man bliver ramt.

Hvis I har valgt sværd, kan I aftale et bestemt område på kroppen der skal rammes for at man dør. Det kan f.eks. være slag eller stik under bæltestedet der dræber.

I kan også spille Battle uden redskaber. Uden redskaber kan man dræbe sine modstandere ved at røre modstanderne på brystet, skulderen eller lignende. Bliver man rørt er man død.

Kamp
Lad hver hær forberede sig kort - sætte fane op, lægge strategi og fordele sig i skovbunden. Sæt så kampen i gang med et aftalt råb. De forskellige hold skal nu snige og kæmpe sig frem mod hinandens faner, samt beskytte deres egne. Der vil komme nærkampe, bagholdsangreb, knibtangsmanøvre, store hærslag, snigmord osv.

Kampen er fysisk og den kan godt blive hård, men den må aldrig blive voldelig. Eleverne skal lære at kunne give sig fuldstændigt i en kamp - at bruge styrke, smidighed, snilde, mod og hurtighed, uden at blive overivrige, og hele tiden i respekt for modstanderen.

Når en deltager er ”død”, begiver denne sig til an central plads i skoven med armene over hovedet. Armene viser man er død, ikke må rammes.

Ingen dommer
Der findes ingen dommer i Battle og det er derfor vigtigt at de enkelte deltagere selv kan dømme. Battle er en aktivitet der foregår i fairplay, og sætter derfor den enkeltes moral på prøve. Dette er et vigtigt element af aktiviteterne, og skal derfor også vægtes. Der vil utvivlsomt opstå diskussioner om forskellige situationer under kampen, og det er en vigtig del af den læring som Battle giver.

Kampens afgørelse
Kampene kan afgøres på flere måder. I den enkleste form for battle skal holdene forsøge at nedkæmpe det eller de andre hold, ved at dræbe alle på holdene.

I kan også spille med at deltagerne kan have flere liv. I så fald går man ikke ud af legen, når man bliver ramt første gang. I stedet går man hen til et aftalt sted. Her går man ind i legen igen. Dette kan gøres et afgrænset antal gange, eksempelvis to eller tre. Det kan en god ide på en eller anden måde at markere, hvor mange gange man er ramt. Dette kan eksempelvis markeres med overtrækstrøjen. Er man ikke ramt, er den om halsen. Er man ramt en gang, har man den over den ene skulder. Er man ramt to gange, har man den almindeligt på. Dette vil gøre det nemmere for modstanderne at se, om man er ramt, ligesom det vil vanskeliggøre snyd.

Du kan også give hvert hold et antal kort der ligger i nærheden af fanen. Det er holdets liv. Når en deltager dør, skal han vende et af holdets kort. Hvis man dør, når alle holdets kort er vendt, går man ud af legen som angivet ovenfor. På denne måde bliver den enkeltes evner ikke afgørende for hvor lang tid han/hun kan deltage i legen som det kan være tilfældet med de personlige liv. Rollefordelingen på de forskellige hold bliver vigtigere.

Hvis hvert hold inden kampens start har fået udleveret en fane, vil kampen blive afgjort når et hold har tilkæmpet sig alle fanerne. Hvert hold skal placere sin fane et synligt sted, inden kampen starter. Hvert hold skal beskytte sin egen fane, og samtidig forsøge at stjæle de andres faner. Når alle faner er bragt til et på forhånd aftalt sted, er kampen vundet.

Ved at kombinere disse parametre, og tilføje andre ideer, giver Battle gode muligheder for variation, ligesom der kan sigtes på specifikt mod det formål som aktiviteten skal have.

Time out
Mellem kampene er det vigtigt at give holdene mulighed for at snakke strategi og taktik, så gruppearbejdet bliver en del af undervisningen. Der er ligeledes vigtigt i fællesskab at diskutere situationer fra kampens hede, hvor fraværet af dommere har vist sig tydeligt. Herved skal det moralske aspekt gerne træde frem.
 

Baggrund

Ideen til kampspillet Battle er opstået hos og udviklet af forfatterne til undervisningsforløbet her. Kampspillet der startede som en indendørsaktivitet, har efterhånden spredt sig som ringe i vandet fra skole til skole - og nu rykker det også ud i skoven.

Grundlæggende bygger Battle på en ide om ikke at begrænse. Det være sig i udbredelse, brugsområde, men også mere konkret omkring de enkelte kampaktiviteter, regler, våben osv. Alt er til diskussion og kan udvikles i nye retninger så det passer til klassen, underviseren, omgivelserne osv. Det er årsagen til, at vi her ikke har angivet et konkret forløb - men en vifte af ideer til forskellige regler. Og det er håbet at du som lærer sammen med din klasse vil bygge en version af Battle op der passer til jeres klasse, jeres skov, din skjulte dagsorden med klassestrukturen, klassens motivation, kondition osv. osv.

Hvad der er beskrevet her er således også kun vejledende, og ment som inspiration. Fantasien skal være udgangspunktet for brugen af Battle i skolen, skoven og alle andre steder.

Hvem, hvad, hvor

Fag:Idræt
Klasse:4. - 6. klasse, 7. - 9. klasse
Sted:Skov
Årstid:Forår, Sommer, Efterår, Vinter

Grej

  • Overtrækstrøjer, mærker eller dragter (er ikke nødvendigt)
  • Redskaber: kugler, sværd, skjolde, faner - afhængigt af hvilken kampform I har valgt
  • En skov - husk at spørge om lov hvis skoven er privat
  • Madpakker og masser af vand

Tid

Battle kan bruges som en enkelt aktivitet i en enkelt time, eller som et forløb over flere lektioner.

Undervisningsmål

Relaterede Fælles Mål for idræt  bliver sat ind her, når de nye Fælles...

Relaterede Fælles Mål for idræt  bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014

Kolofon

Forfatter: Jens Aalund Therkildsen, Peter Sebastian Petersen.

Redaktør: Malene Bendix.

Tegninger: Eva Wullf.

 

Kommentarer