Blomsterbilleder

Eleverne samler blomster og plantemateriale. De presser og fremstiller billeder af blomsterne på skolen.
Blomsterbillede. Foto og billeder: Helen Klavsen.

• at udtrykke sig i billeder
  • at arbejde med collage
  • at eksperimenterer med farver, form og komposition
  • at få et kendskab til blomster og planter

Dette forløb kræver ingen forberedelse.

I skoven
Saml eleverne i en rundkreds ude i skoven. Fortæl dem, at de skal indsamle blomster, små planter og plantedele forskellige steder i skoven. De skal samle materialer i så mange forskellige skovområder, som de kan finde – f.eks. under løvtræer, under grantræer, nær vand, i en lysning osv.

Når eleverne har indsamlet nok materiale, samles de og materialet lægges frem. Ved hjælp af bøgerne prøver I sammen at bestemme, hvad det er for nogle blomster og planter I har fundet.

Alt materialet lægges forsigtigt ned i poserne igen.

På skolen
På skolen lægger I blomsterne i pres mellem noget trækpapir i en blomsterpresse. I kan også bruge aviser og tunge bøger. Hvis I har fundet navnet på nogle af planterne, kan I skrive det ved siden af planten, så I kan huske det. Planterne skal presses i 1 – 2 uger. Så tager I dem frem igen.

Eleverne skal nu fremstille billeder i forskellige størrelser af planterne. De udvælger sig først et stykke farvet karton som baggrund for deres billede. De bestemme selv, om de vil anvende blomsterne og plantedelene til at fremstille figurer på deres billede, eller de vil fremstille mønstre eller kombinere disse to muligheder. De må klippe materialet i smådele eller beholde planterne hele, som de har lyst.

Når alle delene er klistret ind, kan eleverne bearbejde billedet med farve.

De færdige billeder klistres fast på et større stykke papir/karton, så de får en slags ramme uden om billedet.

Alle billederne udstilles, og eleverne kommentere deres egne billeder. De fortæller fx lidt om, hvilke blomster/ planter de har benyttet, hvordan de har anvendt de forskellige former og farver til i deres billede - og hvilken historie billedet fortæller.

Skrøbelige blomster
Pas på, når I skal transportere og sætte blomster- og plantematerialet fast på billedet – de er meget skrøbelig. Lad eleverne se grundigt på de enkelte blomsters og planters udformning og farve og lad dem udnytte dette i deres billedarbejde.

Artskendskab
Når I kigger på blomster og planter, er det oplagt at føje navne til. Det kan være med til at lægge grunden for et artskendskab som eleverne kan få glæde af senere. Selv uøvede kan hurtigt lære at slå op og bladre sig frem i bestemmelsesnøgler som "Flora i farver". Hvis du ikke har prøvet det før så øv dig lidt hjemmefra, så I sammen kan finde frem til blomsten eller planten, når I er ude i skoven. Bliv ikke ked af det hvis det ikke lykkes hver gang – sådan er det for alle. De svære planter kan I evt. hente hjælp til hos en af jeres natur/tekniklærere eller biologilærere på skolen.

Top 5
Lær dig fx 5 forårsblomster at kende på deres udseende - og læs også lidt om deres biologi og måske deres brug i folkemedicin eller -tro. Så har du en god basis at bygge videre på.

Relaterede Fælles Mål for billedkunst bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.