Historien om papir, træer og tryk

Bogen som pdf-fil, lærervejledning + ekstra materialer om papir, træer og tryk.
Papirets og træets cyklus. Tegning: Eva Wulff.

Kort om papir, træer og tryk

Skal I arbejde med papir i natur/teknologi ? Så er her et materiale om papir, træer og tryk. Det består af en bog og en række undervisningsforløb, aktiviteter og leksikonartikler.

Lærervejledningen her samler materialet - og giver kort ideer til, hvordan du kan bruge materialet i undervisning inde og ude.

Papir, træer og tryk

"Papir, træer og tryk" består af:

En gratis bog
Bogen "Historien om papir, træer og tryk" er en sjov historie, som fortæller, hvordan papir bliver lavet. Bogen er rettet mod natur/teknologi og eleverne kan bruge den til faglig læsning fra cirka 3. klasse. Yngre elever kan bruge tegningerne - og få bogen læst op. I kan også finde den som bladerefil her.

"Historien om papir, træer og tryk" er udgivet første gang af Skoven i Skolen og Den Grafiske Branche / GRAKOM i 2012.

Historien om papir, træer og tryk - forside

Undervisningsforløb
Skoven i Skolen har udviklet en række undervisningsforløb for natur/teknologi, som kan bruges sammen med "Historien om papir, træer og tryk". Forløbene bygger på undervisning ude og inde - og kobling af teori og praksis. Vælg selv, hvad du vil bruge.
  • Lav papir (Billedkunst, 0. - 6. klasse).
  • Genbrug dit papir: Klassen undersøger papir og genbrug - og laver en genbrugskampagne på skolen. (Natur/Teknologi, 3. - 6. klasse).

Andre ideer:

• Papir fra skoven: Vær med til at tynde ud - og fælde træer - i skoven. (Natur/Teknologi, 0. - 6. klasse)
  • Papir og tryk: Undersøg tryk. Besøg en grafisk virksomhed. (Natur/Teknologi, 0. - 6. klasse)
I kan finde en række aktiviteter om papir og tryk, som kan kobles på forløbet:

Leksikonartikler

I Leksikon kan I finde mere faglig læsning om papir.

Du kan sætte dit materiale sammen, som det passer til dig, klassen, årstiden, samt området og de skove og virksomheder, I har mulighed for at besøge. Her er de elementer, du kan arbejde med:
  • Hent bogen "Historien om papir, træer og tryk" som pdf-fil.
  • Find ud af, hvilke undervisningsforløb og aktiviteter, du vil bruge sammen med bogen, ved at kigge her på hjemmesiden.
  • Find en skov, en genbrugsstation eller en grafisk virksomhed I kan besøge i forbindelse med jeres arbejde med papir, træer og tryk. GRAKOM kan hjælpe dig med at få kontakt til en grafisk virksomhed i jeres område (kontakt grakom@grakom.dk). I Danmark har vi kun to papirfabrikker tilbage - og de tager desværre ikke imod skolebesøg.
Planlæg dit forløb med faglig læsning og forberedelse inde - et besøg i skov, på genbrugsstation eller på grafisk virksomhed ude - og bearbejdning inde.

Vi håber du og I får glæde af materialerne.

God arbejdslyst!

Papirmuseet

Her er et nyttigt link til Papirmuseet i Silkeborg.