7. klasse på Trekronerskolen i Roskilde har arbejdet med QR-koder og smartphones i skoven i naturfag og dansk.
Formål
- at få eleverne til at udtrykke sig levende om byrummet gennem ord og billeder
-
at skabe en form for fælles tekster gennem asynkront samarbejde.
Forberedelse
Sådan gør I
- Elev B skriver nu en SMS eller en kort tekst til elev A´s billede
- Og elev A tager et billede som kunne passe til elev B´s tekst.
-
om perspektiv (fugle, frø, front)
-
om at der ikke skal være nogen mennesker på billederne
-
om at der skal være bevægelse i billedet
-
om et overordnet tema, som ”sorg”, ”glæde”, ”nyt & gammel”, "provokation” eller lignende.
- Haiku
- SMS
- gentagne start-ord i hver sætning
- brugen af ord i gadebilledet
-
at bestemte ordklasser skal optræde et bestemt antal gange
-
se også skabeloner i Naturlyrik
Bearbejdning
Gør man det analogt, så er det en god idé at hænge tekster og billeder op således at den tekst eller det billede, som blev skabt først hænger til venstre, først i læseretningen. Derved er det nemmere for publikum / læseren at afkode, at der er en samtale mellem billede -> tekst eller tekst -> billede.
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Kamera eller smartphone
- Noget at skrive med og på (smartphone)
Tid
1 - 2 timer.
Undervisningsmål
Relaterede Fælles Mål for dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.
Kolofon
Forfatter: Kim Linnet, Svendborg, lærer på Ollerup Efterskole og poetry slammer, 2012, mail@kimlinnet.dk, www.kimlinnet.dk.
Foto og redaktør: Malene Bendix.
Kommentarer