Tegn små dyr

Fang smådyr i skovbunden eller andre steder. Kig på dem i lupglas og tegn de. Sæt fagrelevante navne på tegningen.
Tegn en edderkop - og sæt navne på alting.

Kort om forløbet

Fang små dyr - tegn dem - og beskrive hvordan de ser ud med fagrelevante begreber; f.eks. antal ben, farver, vinger, dækvinger, antenner, munddele, kindbakker, levested osv.

Sæt dig ind i sagerne. Gå evt. selv ud og fang smådyr i det område, du har valgt.

• Print de to arbejdsark -  og laminer dem evt., så de kan bruges igen.
  • Vis arbejdsarkene til eleverne - og tal med dem om, hvad man kalder de forskellige dele af et insekt.
  • Forklar dem - at I skal ud og fange smådyr, tegne dem - og sætte navnene på jeres tegninger
  • Find fangstredskaber: insektsuger, lupglas, insektnet, osv. Se evt. 7 måder at fange små dyr.
  • Udsæt evt. fald- eller kartoffelfælder dagen inden.

Gå ud til det sted, hvor I skal fange smådyr. Det kan være i en skov eller i en have.

• Forklar eleverne, at I skal fange små dyr. I kan samle de små dyr i forskellige syltetøjsglas.
  • Hver elev får et lupglas - og hver elev skal vælge sig et dyr og sætte det forsigtigt ned i lupglasset.
  • Hver elev sætter sig nu på knæ på sin jakke - kigger i lupglasset - og tegner dyret.
  • På tegningen skal eleven skrive, hvad de forskellige dele af dyret hedder - og tænke over, hvad dyret bruger delen til.
bi-tegnet-nationalpark-mols_0.jpg
Her er en bi - med navne på de forskellge dele.
Tegning: Nationalpark Mols Bjerge.

Efterbehandling

Eleverne tegner deres egne skitser rene. Eleverne laver deres egen begrebsbog i hånden eller på Ipad: brug evt. Bookcreator.
I kan også lave en fælles udstilling - eller en Klassens dyrebog.

Besøgssteder

• Molslaboratoriet og Naturcenter Syddjurs for undervisning.
  • Enhver skov, sø, overdrev eller strand i Nationalpark Mols Bjerge og alle andre steder

Læringsmål:
N/T: Eleverne kan opstille forventninger til fangsten af smådyr og efterfølgende systematisk undersøge de indfangede smådyr.
3.-4. klasse

Kompetenceområde:
N/T – Undersøgelse – naturfaglige undersøgelser
Færdighedsmål:
Eleven kan sortere og klassificere
Vidensmål:
Eleven har viden om naturfaglige kriterier for sortering.