Tang - Havet kan spises

Find blæretang i havet - og brug det til knækbrød og tangchips.
Blæretang.

Kort om forløbet

Find blæretang på det lave vand - og lær blæretang at kende. Brug blæretang til knækbrød og tangchips som I kan bage inde eller ude. I kan arbejde med forløbet året rundt, husk bare, at det er de nyeste skud på blæretang, som smager bedst.

Lidt om blæretang
Blæretang (Fucus vesiculosus) er af de mest udbredte brunalger i havet i Danmark som, når den danner flydeblærer, er meget let genkendelig. Den er mørkt gulbrun og læderagtig i frisk tilstand. Flydeblærerne bevirker, at den kan holde sig oprejst på det lave vand, hvor den oftest vokser i tidevandszonen. Den tåler at blive udtørret ved lavvande, og en regnbyge tager heller ikke livet af den.

Blæretang kan blive op til 1 m lang, men er typisk noget mindre. Formen varierer meget alt efter voksested, og efter hvor meget vandet bevæger sig. I meget uroligt vand mangler de ellers karakteristiske flydeblærer.

Blæretang kan spises i frisk tilstand og er fuld af næringsstoffer. Den kan bruges til salat, supper eller som her til chips og knækbrød.

• Planlæg, hvor I vil tage hen
  • Beslut om I vil lave chips eller knækbrød.
  • Lav evt. en aftale med en naturvejleder
  • Medbring sakse, poser eller kurve.
  • Print ”Faktaark om blæretang”.
  • Print ”Sådan tilberedes tangchips” eller ”Sådan tilberedes knækbrød med tang”.
  • Forbered eleverne, så de har viden om blæretang og andre organismer ved havet.

Tag på tur til stranden. Den blæretang I skal bruge, skal være frisk og ikke samlet op fra stranden. Den må ikke lugte! I må plukke til eget forbrug. Medbring en saks og klip kun det af tangen, som I kan bruge.

• Gå ud i vandet i bare ben eller røjser.
  • Pluk en pose eller en kurv fuld af blæretang.

Ude
Nedenfor kan du se, hvordan blæretang kan tilberedes i en ovn. Men kunne man bruge den samme dej eller ide til madlavning over bål? Kunne tangchips koges i olie? Kunne knækbrøddet bages på en rist? Prøv det evt. af.

Inde
Tag hjem - og brug jeres blæretang i skolekøkkenet.

Tangchips

• Se, hvad du skal bruge i "Grej".
  • Rens tangen for sand i en skål med saltet vand. Hvis tangen er ren, så undlad dette.
  • Klip tangen ud i mindre stykker, og vend den med olie og salt.
  • Spred tangen ud på en bageplade og bag den i 20-30 minutter ved 150 grader, til den er helt sprød.

Knækbrød med blæretang

• Se, hvad du skal bruge i "Grej"
  • Tænd ovnen på 190 grader
  • Hak blæretangen groft.
  • Rør alle ingredienserne sammen.
  • Del dejen i flere portioner.
  • Tag en portion dej, og læg den på et stykke bagepapir. Læg et andet stykke bagepapir over, og rul dejen så tyndt ud som muligt med en kagerulle, mellem de to stykker papir.
  • Træk det øverste bagepapir af.
  • Bag knækbrødet i en forvarmet ovn i cirka 15 minutter (hold øje undervejs).

Bearbejdning

• Kan I finde andre måder at tilberede blæretang på?
  • Find ud af om der er andre typer af tang, der kan spises.
  • Kan tangplanter anvendes på andre måder end ved at koge, stege eller bage dem
  • Spises tang og tangprodukter andre steder i verden?
  • Beskriv flere måder.
  • Har tang været brugt til andet end at spise?.

Besøgssteder i Nationalpark Mols Bjerge
Molslaboratoriet
Naturcenter Syddjurs

Læringsmål
Eleven kan finde indsamle spiselige tangarter på det lave vand og tilberede dem efter en simpel opskrift.

Kompetencemål
Madkundskab 4.-7. klasse – madlavning -  grundmetoder og madteknik

Færdighedsmål
Eleven kan lave mad ud fra enkle grundmetoder og teknikker

Vidensmål
Eleven har viden om grundmetoder og teknikker i madlavning.