Opbyg et herbarium

Opbygning af herbarium med planter fra flere forskellige naturtyper
Udeskolebørn i fuld gang med at opbygge et herbarium. Foto: Nationalpark Mols Bjerge.

• Udskriv herbarielabels og tal med eleverne om hvordan de udfyldes
  • Tal om hvordan planter bestemmes. Lad evt. eleverne prøve at beskrive/tegne forskellige planter fra naturen. Dette får dem til at fokusere på de karakterer som beskriver planten bedst. Det er f.eks. ikke alle gule blomster der er mælkebøtter.
  • Se hvordan Århus Universitet laver herbarieark.

Opgaven

Opgaven skal give eleverne et kendskab til de forskellige blomsterplanter der findes. At bygge et herbarium er en "gammeldags" metode. Men en metode som tvinger eleverne til at kikke på planterne som enkelt individer og lægge mærke til hvad der adskiller én plante fra en anden.

Ældre elever kan istedet for indsamling og fysisk herbarium opbygge et elektronisk system med planter istedet. Men vær her opmærksom på at de stadig får taget nogle relevante fotos, herunder blomsterhoved, blade og helbillede.

• Find mindst to forskellige naturtyper f.eks. Overdrev og Eng, som egner sig til undersøgelse og ligger logistisk indenfor rækkevide
  • Inddel eleverne i hold på 2-3 elever.
  • Lad eleverne gå på blomsterjagt. De skal finde mindst 20 forskellige blomsterplanter (eller et andet antal afhængig af tid og sted), evt i flere omgange.  Eleverne skal være opmærksomme på at få hele planten med. Måske ikke roden, men stilk, blade, knopper og blomster. Og at man nogle gang må plukke flere forskellige individer for at få alle kendetegn med.
  • Når eleverne kommer retur, skal de bestemme planterne og udfylde en herbarielabel som lægges med i pressen. Det er vigtigt at bestemme planten inden den presses, da små karaktere kan være svære at erkende når planten er tørret.
  • Efter et antal dage, gerne en uge. Åbnes pressen og planterne overføres til et hæfte sammen med sin herbarielabel. Plante og label må aldrig adskilles og man arbejder med én art af gangen.
  • Denne opgave kan også gennemføres med blade fra træer.

Hvis man ikke har en blomsterpresse kan man lave en simpel en selv http://www.skoven-i-skolen.dk/content/lav-en-plantepresse eller man kan nøjes med nogle tykke bøger f.eks. telefonbøger.

Kan suppleres med opgaver

• Eleven kan gennemføre enkle undersøgelser på baggrund af egne forventninger.
  • Eleven kan indsamle og bestemme planter.
  • Eleven har viden om hovedgrupper af planter.
  • Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med biologi.
  • Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig præcist og nuanceret ved brug af fagord og begreber.
  • Eleven har viden om naturfaglige ord og begreber.