Tungsand

Istiden er ikke kun sten og dødishuller. Ved Østjyllands kyster kan man finde bælter af sort sand, det er det vi kalder tungsand, fordi det indholder store mængder af blødere, tungere mineraler og dermed finere malede korn end almindelig kvartssand.
Tungsand er tydeligt anderledes end almindelige kvartssand. Foto: Nationalpark Mols Bjerge.

• Kendskab til lokaliteter med tungsand – tungsand findes i Nationalpark Mols Bjerge hovedsageligt på strandene langs Ebeltoft Vig.
  • Kendskab til sten og deres oprindelse – fx ”Sten på stranden”, Natur og museum”, 1999/4
  • Finde spande og skovle frem til turen
  • Finde stereolupper, vægte, bæger- og måleglas, magneter, fotobakker, petriskåle og hvidt papir frem. Ovn og bradepander til brug for tørring af sand.
  • Benyt evt. denne pdf om sten på stranden til at forberede og brug den i undervisningen.

Opgaven

Tungsand er fremragende at arbejde med og tale om en naturvidenskab – metoder, mineraler, vægtfylde, sten, fjeld, processer, magnetisme o.m.a. - ved siden af arbejdet med istidslandskabet og istiden.

Alt sand er stærkt omdannede fjeldstykker fra overvejende Skandinavien men også det Baltiske område. Tungsand indeholder blødere, tungere mineraler og dermed finere malet korn end alm. kvartssand. Aflejringen af sand foregår lidt forskelligt, så det mørkere tungsand, der indeholder f.eks. ilmenit (titanium-mineral) og magnetit samt flere tungere mineraler og grundstoffer, lægger sig som bånd på strandende med gunstige vind og vejrforhold.

• Tag ud til en egnet lokalitet med spande og led efter de mørke lag af tungsand.
  • Saml en masse tungsand ind men husk det er tungt. Tag kun hvad I skal bruge. Gem evt. indsamlet sand, så i kan lave aktiviteterne igen uden at skulle hente nye forsyninger hele tiden.
  • Indsaml alm. hvidt sand som reference.

På skolen

• Tør sandet i en ovn i godt en times tid ved 70-100oC og lad det afkøle.
  • Arbejde med magneter, stereolupper og vægte.
  • Vej samme mængde tungsand og hvidt strandsand – f.eks. et bægerglas fuld. Diskuter forskelle. Tal om at alle stoffer og materialer ikke vejer det samme – kom med eksempler.
  • Arbejd med massefylde. Hæld den samme mængde sand, der lige er blevet vejet, over i hver deres større bægerglas indeholdende samme mængde vand. Diskuter udfaldet. Hvorfor ændres vandhøjden, og ændres den lige meget?
  • Lad eleverne arbejde frit med magneter i tungsandet. Iagttag hvad der sker og snak om det. Lad eleverne tage fotos.
  • Lad eleverne opsamle så meget magnetisk materiale de kan og saml det i f.eks. petriskåle.
  • Drys det magnetiske materiale ud over et hvidt stykke papir. Iagttag hvad der sker og snak om det. Forskellige magnetformer giver forskellige feltlinjer. Lad eleverne tage fotos af fine magnetbilleder på papir.
  • Kig endelig på det smukke sand i stereolup. De små korn ligner ædelsten og det er magisk at se så mange forskellige farver, former i alm. sand. En sand øjenåbner.

Kan suppleres med opgaver