Undersøg biodiversitet og leg med ø-biogeografi.

Lidt om forløbet
Formål med aktiviteterne
- At eleverne får en direkte oplevelse af havets fysik, kemi og organismer.
- At aktiviteterne leder til forståelse af bl.a. begreberne fotosyntese, respiration, eutrofiering og iltsvind.
- At eleverne får kendskab til feltudstyr, data-loggere og IT-databehandling.
-
At eleverne i praksis anvender observationer og målemetoder, og vurderer og fortolker resultaterne.

Forberedelse i klassen
- Læreren siger ”Mix”, og eleverne cirkulerer mellem hinanden og bytter kort med dem de møder undervejs.
- Når læreren siger ”Match”, leder eleverne efter den kammerat, der har det kort, der matcher deres.
- Når alle har fundet deres match og tjekket kortene, siger læreren ”Mix”, og legen begynder forfra fra (1).

Sådan gør du
- Aktivitetsark 1: Mix-Match øvelse - introduktion til begreber (inde eller ude)
- Aktivitetsark 2: Mål iltforhold forskellige steder i havnen
-
Aktivitetsark 3: Mål bunddyrs iltoptagelse (respiration)
- Aktivitetsark 4: Strandkrabbens gæller og respiration
- Aktivitetsark 5: Undersøg olieforurening i havet
Bearbejdning

Hvem, hvad, hvor
Grej
Se hvad I skal bruge i kopiarket.
Tid
Aktiviteterne kan enkeltvis gennemføres på under en halv time. Ved et heldagsforløb (4 timer), kan man nå flere enkeltelementer som giver fin mulighed for resultatsammenligning.
Undervisningsmål
- Give eksempler på og sammenligne forskellige arters tilpasninger i bygning, funktion og adfærd i forhold til føde, næringsstoffer, vand, oxygen og temperatur.
- Gøre rede for hovedtræk ved fotosyntese og respiration, herunder disse processers betydning i økosystemer (fælles med fysik/kemi).
- Gøre rede for udvalgte græsnings- og nedbryderfødekæder og beskrive den biologiske betydning af energistrømme samt udvalgte kredsløb i forskellige økosystemer.
- Forklare årsager og virkninger for naturlige og menneskeskabte ændringer i økosystemer og deres betydning for den biologiske mangfoldighed.
- Give eksempler på hvordan biologisk mangfoldighed kan påvirkes af geografiske og fysik-kemiske forhold.
- Planlægge, gennemføre og evaluere enkle undersøgelser og eksperimenter i forskellige biotoper og i laboratoriet.
- Anvende enkelt udstyr til undersøgelser og eksperimenter i naturen og i laboratoriet, herunder mikroskop, stereolup samt udstyr til analyse af fysiske og kemiske forhold.
- Læse og forstå informationer i faglige tekster anvende it-teknologi til informationssøgning, dataopsamling, kommunikation og formidling (fælles med fysik/kemi og geografi).
Kolofon
Forfatter og foto: Klaus Peter Brodersen, lærer og naturvejleder ved Rådvad Naturskole, www.naturskolerne.dk
Redaktør: Malene Bendix
Materialet er en del af Skoven i Skolens delprojekt "Naturfag i Naturen", som er støttet med tilskud fra Aage V. Jensens Naturfond.