Klip iskrystaller

På vintertur i skoven iagttager eleverne iskrystaller og fremstiller små skitser af disse. På skolen klipper de iskrystaller ved hjælp af foldeklip. I kan også klippe gækkebreve.
Papirklip pynter.

• At eleverne øger deres iagttagelsesevne,
  • At eleverne arbejder med klippeteknik,
  • At eleverne arbejder med symmetri.

Snefnug og iskrystaller
Fortæl eleverne om snefnug og iskrystaller - og at I skal undersøge dem i lup - og klippe dem i papir. Se mere i Baggrund.

Overalt
Forløbet her kan gennemføres alle steder, hvis der er sne.

Undersøg iskrystaller
Ude indsamler eleverne iskrystaller, enten når de falder ned som snefnug på deres vanter, eller ved at de tager lidt let porøs sne op på vanten.

Eleverne iagttager snefnuggene igennem en lup eller et forstørrelsesglas, så de kan se de enkelte krystaller og de mønstre de danner tydeligt. Få eleverne til at fortælle om deres iagttagelser, og snak om hvad symmetri er, og om den symmetri som iskrystallen indeholder. Eleverne iagttager, hvor forskellige krystallerne kan se ud og tegner nogle små skitser.

Hjemme: Klip iskrystaller
Hjemme i klassen folder eleverne forskellige farver af silkepapir og klipper iskrystaller. Skitserne fra skoven bruges som forlæg til arbejdet.

border=0

Fold og klip silkepapir sådan her.
Tegning: Helen Klavsen.

Pynt med iskrystaller
I kan sætte de færdige iskrystaller op på ruderne i klassen med lidt tape.

Gem skitser
Skitserne kan evt. indsættes i elevernes udeskolebog med et par notater.

Klip også gækkebreve
I kan også klippe klip til gækkebreve. Det klassiske gækkebrev et fint klip i hvidt skrivepapir. På gækkebrevet skriver du fx: "Mit navn det står med prikker. Pas på det ikke stikker." Og så tegner du det antal prikker, som dit navn har. I klippets huller stikker du en vintergæk. Og så lægger du gækkebrevet i en kuvert - og putter det i postkassen hos en, du kan lide. Hvis personen gætter, hvem gækkebrevet er fra før påske, så skal du give ham/hende et påskeæg. Hvis ikke, så skal personen give dig et påskeæg.

Om snefnug og iskrystaller
Et snefnug er en iskrystal. Den er dannet af underafkølet vand i de højere luftlag i atmosfæren. Ikke to krystaller er ens. De er alle sammen formet som stjerner med seks arme. Når eleverne undersøger iskrystallerne vil de opdage, at det indeholder flere symmetrilinier. Det er denne symmetri de udnytter, når de laver foldeklippet.

Foldeteknik
Da eleverne ikke er så gamle og deres finmotorik ikke er fuldt udviklet, fremstiller de kun iskrystaller med to symmetriakser, som vist i folde vejledningen øverst. På et senere tidspunkt kan I måske arbejde med tre symmetriakser, så de seksarmede iskrystaller kan fremstilles.

Læs mere om foldeteknik
Se klip og teknikker internettet.
Se klippeteknikker i bogen: "Tegning med saks" Sabber, Chr.Erichsens Forlag.

Vi har desværre ikke fået lagt Fælles Mål ind her. Hvis du synes de mangler, er du velkommen til at sende de relevante mål på mail til Skoven i Skolen. Så lægger vi dem ind.