Fysisk aktivitet og læring

Erklæring fra konsensuskonference dokumenterer sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring.
Udeskoledrenge fra Kvaglundskolen klatrer i træer. Foto: Malene Bendix.

Dokumenteret sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring

Erklæring fra konsensuskonference om fysisk aktivitet og læring afholdt den 25.-27. oktober 2011.

Forskere fra Danmark og Sverige har sammen med repræsentanter fra idrættens organisationer samt Kulturministeriet og Børne- og Undervisningsministeriet diskuteret forholdet mellem fysisk aktivitet og læring på en konsensuskonference den 25.-27. oktober 2011.

Forskerne repræsenterede meget forskellige fag og discipliner inden for området, og til daglig arbejder de med udgangspunkt i vidt forskellige videnskabelige metoder og videnskabsteoretiske opfattelser.

På konferencen blev der fremlagt såvel originale studier som reviews over relevante internationale studier på feltet.

På baggrund af de fremlagte forskningsresultater og diskussionerne på konferencen kunne det konkluderes, at der er en dokumenteret sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring uanset alder.

Konklusionen hænger sammen med:
  • at fysisk aktivitet forbedrer kognition. Det er sandsynliggjort i forhold til problemløsning, logisk tænkning, rumopfattelse, sproglige færdigheder, arbejdshukommelse, selvopfattelse og opmærksomhed.
  • at fysisk aktivitet kan være et redskab til en positiv udvikling af mentale, emotionelle og sociale processer.
  • at fysisk aktivitet øger dannelsen af stoffer der kan fremme hjernens strukturelle og funktionelle ændring gennem læring og erfaring,
  • at læring fremmes bedst, hvis den fysiske aktivitet er udfordrende, varieret og indebærer succesoplevelse.
  • at fysisk aktivitet øger hjernens modstandsevne mod kognitiv svækkelse som følge af alder og sygdom
  • at fysisk aktivitet integreret i undervisning ud over idrætsundervisning har vist sig at fremme læring.

Rapport

Du kan finde rapporten Fysisk aktivitet og læring - en konsensuskonference som pdf-fil.

Titel: Fysisk aktivitet og læring - en konsensuskonference
Udgiver: Kulturministeriets Udvalg for Idrætsforskning, Kunststyrelsen www.kunst.dk
Udgivelsesår: 2011