21. maj 2013

Børnerådet - mere bevægelse og variation i skolen

Pressemeddelelse fra Børnerådet, 21. maj 2013.
Pressemeddelelse fra Børnerådet, 21. maj 2013:

Skolereform bør sikre mere bevægelse og variation i undervisningen

En ny undersøgelse fra Børnerådet viser, at eleverne i udskolingen vil have mere aktivitet og variation i undervisningen. Et stort flertal af dem savner undervisning med fokus på bevægelse og virksomhedsbesøg.

Prioriter aktivitet, bevægelse og variation

En ny undersøgelse, som Børnerådet har foretaget blandt 1.900 skolelever i 7.-10- klasse i Roskilde Kommune får nu Børnerådet til at kræve, at aktivitet og varieret undervisning bliver prioriteret højt i den nye skolereform.
  • 69 pct. af eleverne vil have undervisning, der indeholder mere bevægelse
  • 68 pct.  af eleverne vil have flere besøg på virksomheder
  • 60 pct. af eleverne vil have mere undervisning, der foregår udendørs

Eleverne vil væk fra den kedelige og ensformige undervisning

I undersøgelsen gør de adspurgte elever det klart, at der er brug for mere variation i undervisningsformener, og at der især er behov for undervisning med bevægelse:
  • 43 pct. synes altid eller ofte synes, undervisningen er ensformig
  • 35 pct. synes altid eller ofte, at undervisningen er kedelig
  • Tavleundervisning er OK – men vigtigt med variation
Når børnene vil have aktivitet og variation, er det ikke fordi, de bare vil holde frikvarter og løbe rundt og lege: Hele 65 pct. synes, at omfanget af den klassiske undervisning, der foregår med læreren ved tavlen og eleverne på deres stole er tilpas – men et stort flertal ønsker, at tavleundervisningen suppleres med andre undervisningsformer.

Lektier er især et problem for de fagligt usikre

51 pct. af børnene synes, at mængden af lektier er tilpas, eller at der er for få lektier. En del (46 pct.) synes dog, at der er for mange lektier.

Mens et flertal af børnene altså synes, at mængden af lektier er tilpas eller for lille, så svarer 17 pct. af alle elever, at de synes, de mangler hjælp med deres lektier. Det er især blandt de elever, der er usikre på deres faglige evner, at behovet for lektiehjælp er stort. Hver fjerde elev, der oplever sig selv som fagligt usikker, savner hjælp til lektierne.

Kommunikationschef for Børnerådet, Flemming Schultz, tlf. 2892 0060

Sidste nyt