Strand, vand og sten. Her kan du finde kastelege ved stranden.

Formål
- At børnene har fået værktøj til at udfolde deres fantasi og kreativitet i skrivning og billedudtryk.
- At skabe progression i børnenes skrivearbejde med metoden procesorienteret skrivning.
- At lære at give hinanden positiv og konstruktiv respons på hinandens historier.
- At acceptere hinandens forskellighed.
- At motivere børnene til at integrere korrekt sprog i skrivningen.
- At opleve nuet med alle sanser og omsætte oplevelserne til en skriftlig og visuel historie.
-
At opleve og erfare de forskellige zone- biotoper på stranden.
Forberedelse
Læreren læser en firkantet historie op af Louis Jensen. Klassen fortolker den firkantede historie i fællesskab. Hvad skriver Louis Jensen om? Hvilke indre billeder får vi af teksten? Er der en skabelon de firkantede historie skrives i?
2. Skabelon for en firkantet historie
Gennemgå på tavlen, hvilken skabelon Louis Jensens benytter til sine kortfattede tekster og hvordan historien bygges op. Er der et budskab eller er det det rene fantasi?
- Indledning
- Det overnaturlige
- Det skøre
-
Et budskab
4. Lær forfatteren at kende
Sådan gør du
Hvad finder vi på stranden af biotoper? Planter, smådyr, tang og alger. Hvilken zonering oplever i på strandbredden? Hvad betyder strandmiljøet for planter og dyrs livsbetingelser?
Eleverne bruger procesorienteret skrivning til dagens firkantede historier. Se nedenfor.
Mal et maleri eller lav en collage, der underbygger og illustrerer fortolkningen af din firkantede historie og dine oplevelser og iagttagelser på stranden. Collagen kan kombineres med maling og ting fra stranden der limes fast på billedfladen.
Du kan bruge mindmap til at få styr på dine sanser og ideer til en historie.
Børnene skriver historien færdig på stranden og maler et lille maleri eller laver en collage til den (se billedkunst ovenfor).
Hvem, hvad, hvor
Grej
- Kladdehæfte
- Udeskolemappe
- Blyant
- Malepapir
- Vandfarver/acryl
- Pose til collageopsamling
- Lim
- Bæger til saltvand
- Opslagsbøger til flora og fauna
- Net
- Underlag
- Spand
- Voksdug/plastik
Tid
2 - 4 timer.
Undervisningsmål
Relaterede Fælles Mål for dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.
Kolofon
Forfatter: Charlotte Hooge, udeskolelærer på Røsnæs Skole.
Foto og redaktør: Malene Bendix.
Forløbet her er afprøvet på stranden vest for Røsnæs Havn i 5. klasse.
Støttet med tilskud fra Tips- og lottomidler til friluftslivet og Aage V. Jensens Naturfond.