Fuglebræt

Byg et foderbræt – og undersøg fuglenes madvaner.
Foderbræt til fugle.

Kort om fuglebræt

Fugle flyver frit omkring og sidder ikke stille ret længe af gangen. Hvis du gerne vil lære dem at kende, kan du bygge dig et foderbræt og lokke fuglene hen til dig. Stil dit fuglebræt op udenfor klasseværelset eller i haven, hvis du har sådan en.

Fugle på udstilling
Om vinteren er foderbrættet en magnet for fugle – og resten af året vil de også besøge det, hvis der ligger mad. Du kan sidde ganske stille og lære fuglene på foderbrættet at kende ved at kigge på dem. Brug evt. fuglekikkert og fuglebog til at lære dem bedre at kende.

Vinterfugle
De mest almindelige fugle på foderbrættet er f.eks.: Skovspurv, Gråspurv, grønirisk, solsort, musvit, bogfinke, blåmejse. Se også tabellen nederst i aktiviteten.

Bræt
Det bræt fuglene sidder på, kan du bygge sådan:

• Sav først brættet ud. Et rektangel, der er 45 x 30 cm er en god størrelse.
  • Sav så listerne til. Sav to lister på 45 cm til de lange kanter og to lister på 24 cm til de korte. Sæt de korte lister i midten, så der bliver en lille revne i hvert hjørne, hvor regnvandet kan løbe ud.
  • Søm listerne fast på brættet med små søm.

Foderbræt mål

Foderbræt sømmet sammen

Pæl
Så skal du bygge pælen.
  • Pælen skal være cirka 1,5 meter. Dit foderbræt skal være så højt, at katten ikke kan nå det – og samtidig lavt nok til at du kan nå op til det. Spids pælen til i den ene ende med en kniv, et stemmejern eller en økse (se tegning øverst).
  • Sav 4 små træklodser til og skru eller søm dem fast rundt om toppen af pælen, så de flugter med pælens top.

4 små klodser på pæl

Pæl + bræt
Skru dit fuglebræt fast på pælen med nogle lange skruer (se tegning øverst).

Hvor skal brættet stå
Find et sted, hvor du kan holde øje med fuglebrættet. Der må gerne være buske i nærheden som fuglene kan gemme sig i – men de må ikke stå så tæt, at katten kan stikke en lang klo frem og hente aftensmaden på dit foderbræt.

Bank dit foderbrættet ned i jorden.

Fugle og fuglefoder

Fugle er små dyr – meget mindre end os. Deres overflade er stor i forhold til deres størrelse og derfor afgiver de mere varme ud til luften omkring dem i forhold til deres vægt.

Fugle kan ikke tage tøj på, som vi kan. Når det er koldt puster de sig op, så fjerdragten danner et luftlag der isolerer lidt. Alligevel skal de bruge meget energi på at holde deres krops temperatur oppe på 40 - 42 grader – som er normalt for en fugl.

Derfor har fuglene brug for føde der er rig på fedt, olie og kulhydrat – især om vinteren mens det er koldt – men også om efteråret når de opbygger deres fedtreserver og om foråret og sommeren, når de lægger æg og får unger.

Fuglemad
Her er lidt ideer til fuglemad på foderbrættet:
  • Krummer og skorper af brød, kage eller kiks.
  • Frugt: Gamle æbler og pærer – men de må ikke være sprøjtede.
  • Korn, nødder og frø: enten i en blanding, eller bare solsikkefrø, havregryn, havre o.a. frø
  • En kogt kartoffel med skræl, der er åbnet, så fuglene kan pikke i den
  • Kød og fedt: men det må aldrig være råt.
  • Palmin: blandet med fuglefrø til fuglefoderfedtblanding.

Lær fuglene på fuglebrættet at kende

Undersøg hvilke fugle der besøger dit fuglebræt og hvilket foder de forskellige arter spiser. Du kan få glæde af at bruge kikkert og fuglebog. Hvis du har lyst, kan du skrive de fugle du ser op i dette skema. De står i alfabetisk orden.

Fugle du har set på foderbrættet   Hvornår så du dem (dato) Hvad spiste fuglen
Sumpmejse
Tyrkerdue

Hold dit foderbræt rent

Fej gamle skaller og gammelt mad væk ind imellem. Efter nogle måneder er det en god ide at vaske fuglebrættet med kogende vand og en stiv børste.

Alle kan bruge ideen her – børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.