Fuglekikkert og fuglebog

Her kan du læse om, hvordan du bruger en fuglekikkert og en fuglebog.
Biologer tæller fugle gennem kikkert

Klik på det du har lyst til at læse:

Sådan bruger du kikkerten

Lær at bruge en kikkert
Kikkerten er et vigtigt værktøj, hvis du gerne vil lære fuglene at kende. Men den kan være svær at bruge, hvis du ikke er så øvet - eller ikke er så stor. Start med en kikkert der forstørrer 7 - 8 gange - ikke mere. En kikkert med en stor forstørrelse er ret svær at holde stille i starten. Kikkerten må heller ikke være for tung.

Juster din kikkert
Det er vigtigt at justere kikkerten ordentligt. Juster din kikkert, så den passer til lige præcis dine øjne. Der er nemlig ikke mange, der har nøjagtigt det samme syn.

På de mest almindelige kikkerter er der mulighed for at justere to steder. Du kan justere på den midterste justeringsskrue, som virker på begge okularer (der hvor du kigger ind) - og du kan justere på det højre okular, som selvfølgelig kun virker på det højre øje. (Se tegningen).

Justeringen foregår på følgende måde: Find en fast genstand at kigge på i kikkerten. Luk nu det højre øje, og stil på midterskruen indtil du ser helt skarpt med det venstre øje. Nu lukker du det venstre øje og kigger kun med det højre. Drej nu det højre okular indtil du også ser skarpt med det. Kikkerten er nu justeret til at passe dig, og du kan indstille afstanden på midterskruen for begge øjne.

Find fuglen
Når uøvede kikkertbrugere skal se på fugle, begår de tit den fejl, at de prøver at finde fuglen ved hjælp af kikkerten. Det er meget svært - og du ender let med at vippe rundt og op og ned med kikkerten, og blive køresyg og rundtosset, uden at få øje på noget som helst. Find først fuglen med øjnene. Løft derpå kikkerten op til øjnene, mens du fastholder fuglen med blikket. Og find så fuglen igennem kikkerten.

Hold løst på din kikkert. Hvis du holder stramt og krampagtigt på den, er den svær at holde stille, og du bliver hurtigt træt. Det kan hjælpe at læne skulderen mod noget fast – et træ eller lignende.

Det kan være svært at bruge kikkerten i starten - men øvelse gør mester.

Sådan bruger du fuglebogen

Tag fuglebog med ud
Når du kigger fugle, er det vigtigt at have en fuglebog i tasken, så du kan læse om de fugle du ser på. Der findes mange forskellige fuglebøger - og også aps og hjemmesider. Det er svært at finde ud af hvilken en man skal vælge. Hvis du er begynder, er det smartest at bruge bøger med få arter. Det gør det nemmere at lede i og finde den rigtige art.  Tit bladrer man nemlig bare bogen igennem til man finder en fugl der ligner. Eksempler på den type bøger er:

• Fugleguide af Tommy Dybbro
  • Fugle i farver af Tommy Dybbro
  • Fuglene omkring os af Benny Génsbøl
  • Nordens fugle af Benny Génsbøl

Gode netsteder er fx:

Art og kendetegn
Hvis du gerne vil finde ud af hvilken art fuglen tilhører, så kig omhyggeligt på fuglen, og prøv at huske de særlige kendetegn den har. Det er ting som størrelse, speciel måde at flyve på, farver, næb, ben og stemme. En kombination af et par stykker af disse kendetegn vil ofte være nok til at kunne finde fuglen i bogen. Du kan øve dig på denne teknik ved at kigge fugle i det område du bor i - og beskrive de almindeligt kendte fugle.

På tegningen kan du se, hvad man kalder hvad på en fugl:

Hvad er hvad på en fugl
Hvad er hvad på en fugl. Her kan du se hvad man kalder de forskellige dele af fuglen.
Tegning: Eva Wulff.

Spørg andre
Hvis du kommer ud for, at det er umuligt at bestemme en fugl, så fortvivl ikke. Det sker også for meget øvede fuglekiggere. Spørg andre - tag måske et foto af fuglen og læg det ind i en fugledatabase fx. www.dof.dk eller www.fugleognatur.dk.