Hyben-marmelade

Sådan laver du marmelade af hyben.
Hyben fra rynket rose. Foto: Malene Bendix.

Lidt om hyben

Hyben er rosernes orange frugter. De hyben der er størst – og derfor bedst at bruge til mad – er hyben fra Rynket Rose.

Rynket rose
Du kender sikkert Rynket rose, der sætter store lyserøde blomster og store runde hyben. Rynket Rose blev indført til Danmark i midten af 1800 tallet. Siden har den bredt sig mange steder - især ved kysten og i sommerhusområder.

Til venstre ser du hybenfrugten og til højre hybenblomsten.
Tegning: Eva Wulff

Det er skallen man spiser. Den er fyldt med C-vitamin og A-vitamin. Frøene indeni skallen er hvide og fulde af kløpulver. Det er dem frække drenge og piger hælder ned ad ryggen på hinanden.

Når du skal bruge hyben til marmelade, fjerner du først blomst og stængel med en lille kniv. Så skærer du dit hyben over på langs, og piller de hvide frø ud med spidsen af kniven. Resten kan du koge til marmelade.

Du kan også spise hyben rå. De smager rigtig godt - især når man er på langtur og lige trænger til noget sødt. Pluk en hyben, og gnav den orange skal af med fortænderne.

• Find et krat med Rynket Rose, og pluk en masse modne hyben.
  • Skyl og rens dine hyben, og hak dem fint på et brædt
  • Kog dem i en gryde med vand og citronsaft i 15 minutter
  • Hæld det meste af sukkeret i, og kog i 10 minutter.
  • Tag gryden af ilden.
  • Bland Melatin og resten af sukkeret sammen, og drys det i marmeladen mens du rører rundt.
  • Kog det hele i 2 minutter.
  • Skum evt. marmeladen, og hæld den i skoldede glas der er skyllet med Atamon med det samme.

Alle kan bruge ideen her - børn, unge, voksne og gamle. Hvis du er lærer, kan du bruge ideen i skolen, men du må selv tænke den ind i dit fag.